Foto: Pressbild

Sluta kalla ”Gift vid första ögonkastet” för ett socialt experiment

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

”Gift vid första ögonkastet” går i mål med ytterligare en säsong där ingen ville fortsätta vara ihop. Nu är det kanske dags inse att det är ren underhållning och inte något ”socialt experiment” SVT håller på med här.

Lydia Farran-Lee

I måndags gick realityserien ”Gift vid första ögonkastets” senaste säsong i mål med säsongsfinal och uppföljande ”vad-hände-sen”-program. Resultatet: Noll av fyra par valde fortsätta tillsammans.

Deltagarna från årets säsong säger att upplevelsen av produktionen trots allt varit bra, men bland tittarna har flera blivit illa berörda. Par som verkar trivas så dåligt ihop att det byggs kuddbarriärer i den gemensamma sängen uppmanas ändå fortsätta försöka med argumentet att det kanske bara är rädsla för intimitet, eller förlegad syn på mansrollen som spökar.

Förra året uppmanade produktionen till en sansad ton bland journalister och bloggare efter att en stor mängd hat riktats mot en av deltagarna som var missnöjd med sin matchning och 2016 skrev flera deltagare under ett öppet brev som krävde att produktionen skulle läggas ner, eftersom deltagarna kände sig lurade.

Benämningen ”Ett socialt experiment” har använts för att rättfärdiga realitygenren sedan start. 1997 när SVT skulle sända ”Expedition: Robinson” var det just den frasen programledaren Harald Treutiger använde för att klä underhållningen i en mer public serviceanpassad kostym och den har även använts om idén att låta produktionsbolag agera äktenskapsmäklare.

När ”Gift vid första ögonkastet” hade premiär i Sverige 2014 var kanske experimentetiketten lite mer relevant. Dejtingapparna var en ny företeelse och många oroade sig för vilken effekt löpandebanddejting, med tillsynes oändligt många alternativ, skulle kunna ha på kärlekslivet. Kanske skulle ett arrangerat äktenskap, där folk ”tvingades” binda sig och inte ge upp vid första motgång, ge långvariga relationer?

För två år sedan kopplades forskaren Emma Frans tillfälligt in för att ge programmet ytterligare air av vetenskaplighet utöver den stab av sexologer, psykologer och experter som ska stötta de nygifta främlingarna.

Men nu är det dags att slopa det kvasivetenskapliga anspråket och se ”Gift vid första ögonkastet” för vad det är: en tv-produktion med underhållningsvärde som främsta mål. Och är det ett experiment talar siffrorna för sig själva: fyra av 21 par har genom åren valt att fortsätta vara gifta, strax över 19 procent. Det är betydligt färre än personer i deltagarnas ålder som träffat sin nuvarande partner via nätet och de dejtingappar man så gärna vill vara en motpol till.

Så många träffas via nätet

Svenska internetanvändare som lever i en relation som träffat sin nuvarande partner via nätet:

90- och 00-talister: 37 procent

80-talister: 30 procent

70-talister: 21 procent

60-talister: 11 procent

50-talister: 7 procent

20-, 30- och 40-talister: 3 procent.

Källa: Svenskarna och internet, rapport från 2021

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.