17-åriga Kylie Jenner är känd från amerikanska såpan ”Keeping up with the Kardashians”. Miljontals tittare över hela världen följer familjen Kardashian-Jenner på tv och i sociala medier varje dag.
När Kylie Jenner dök upp på bilder med förändrad läppform blev de återpublicerade. Av amerikanska och utländska medier. I månader.
Bekräftar implantat
Spekulation om implantat uppstod, och ebbade inte ut trots att Kylie Jenner själv inte kommenterade ryktena, förrän nu.
– Jag har gjort en temporär läppförstoring, det är någonting jag känt mig osäker av och som jag ville göra. Jag är bara inte redo att prata om det med reportrar än för alla plockar alltid isär allting vi gör, säger Kylie Jenner i en nypublicerad video.
Videon föranleddes inte bara av spekulativa artiklar. På nätet har hashtaggen #KylieJennerChallenge trendat. En utmaning – som uppmanar till att pressa ett tomt glas mot munnen, så att vakuum uppstår och läpparna svullnar.
En banal nyhet
Marina Ghersetti forskar om medier vid Göteborgs universitet. Hon tror att det digitala samtalet om Kylie Jenners läppar vägrar lämna världen av rent nyhetslogiska skäl.
– Utan att veta någonting om det här, låter det som en oerhörd banalitet att skriva om. Men det finns människor som passerar en tröskel på bevakningslistan. De är så kända att de drar till sig uppmärksamhet vad de än gör, fast att de egentligen inte gör någonting, säger hon.
Den som redan har uppmärksamhet är ständigt bevakad.
”Nyhetsvärdet ökar”
Det handlar också om tajming för det offentliga samtalet.
– Plastikkirurgiska ingrepp, att manipulera sitt utseende är omdebatterat. Om du är känd och gör någonting som handlar om ett redan aktuellt ämne uppfylls två kriterier som gör att nyhetsvärdet ökar, säger Marina Ghersetti.
Kriterierna är två, av flera andra som används i nyhetslogiken.
– Det finns ett antal kriterium som samspelar. Det beror på vad som händer övrigt i världen. Teman i kändispressen och nyhetsrapportering i övrigt.