Dagen innan Lana Del Reys konton försvann postade hon en video på Instagram där hon förklarade beslutet.
– Jag har så många andra intressen och jobb jag gör, som kräver integritet och transparens, sa den albumaktuella sångerskan till sina drygt 20 miljoner följare.
Ett PR-trick
Tidigare i år har både den nyzeeländska artisten Lorde och den amerikanska TV-personligheten Chrissy Teigen kommit tillbaka till sina sociala medier, efter en tids frånvaro.
Även rapparen Kanye West återvände till Instagram i somras efter att ha varit borta från plattformen i drygt två år. Bara en dryg månad senare släppte han albumet Donda.
– Det kan vara ett PR-trick för att skapa en debatt. Man kanske försöker skapa mer spännande frågor om sig själv som person och vill se vilka reaktioner man får från omvärlden. Hur ska till exempel alla följare och fans reagera?, säger Ali Mohamed.
Han menar att försvinna online för att sedan komma tillbaka kan vara ett sätt för kreatörer att själva sätta agendan, till exempel inför en albumlansering. Det kan även vara ett sätt att skapa mystik kring den egna personen och få uppmärksamhet i traditionella medier.
– Det kan vara ett sätt att få prata eller bli intervjuad om det, eller för att människor ska fundera på varför man gör det. Man startar om helt enkelt.
Kan gynna skapandet
PR-strategi eller ej – Ali Mohammed tror att det även kan vara positivt för skapandet att distansera sig från sociala medier.
– Det kan vara jättebra att dra sig ur och tänka lite mer brett. Att se att världen är större än sociala medier. Man kan bredda sina perspektiv på världen, man ser mer och kanske lär man sig något nytt.
”Jag tror Lana Del Rey kommer tillbaka”
Lana Del Rey har sagt att hon vill hålla sin krets mindre och fokusera på andra intressen när hon går offline. Men Ali Mohammed tror att hon kommer återkomma till sina följare, liksom kända personer brukar göra.
– Jag ser väldigt positivt på det sådana som hon gör. Att stänga ner sitt konto.. Men vi får se, jag tror att hon kommer tillbaka.