Sveriges Radio står för flera av landets största poddar, men bara drygt hälften av deras publik som lyssnar ”on demand” gör det via deras app eller webbsida. Resten lyssnar på andra plattformar.
– Långsiktigt vill vi ha fler lyssnare till Sveriges Radios egen app. Det är en trygg miljö med journalistiska arbetsmetoder, säger programdirektör Sofia Wadensjö Karén.
På andra plattformar
Med ”on demand” menas innehåll som går att lyssna på när man vill. Sedan 2005, har Sveriges Radio haft ett on demand-utbud tillgängligt på internet. I samband med det har det varit möjligt för andra aktörer att kopiera länkar till deras innehåll och publicera på andra plattformar.
– Då var det ett helt annat digitalt landskap och helt andra förutsättningar. Sen förändrar sig allt över tid och vi ser nu att det är viktigt med den digitala miljön, säger Sofia Wadensjö Karen.
Förutom att publicera vissa program exklusivt i den egna appen har Sveriges radio nu även börjat förhandssläppa vissa avsnitt på SR Play innan de kommer ut på andra ställen.
”Bygger vanor”
Sofia Wadensjö Karén menar att risken för att ta del av desinformation och AI-genererat innehåll blir större på andra plattformar.
Hon lyfter också fram Sveriges Radios beredskapsuppdrag som en annan anledning till att hålla sig till den egna appen.
– Om det blir kris eller ännu värre ett krig så är det till P4 man vänder sig för att få information. Då är det bra att vi även i fredstid bygger vanor av att man förhåller sig till Sveriges Radio.
Sveriges 10 största poddar
Sveriges 10 största poddar enligt Poddindex senaste årsrapport:
(Inte i storleksordning)
– Aftonbladet Daily
– Alex & Sigges podcast
– Creepypodden i P3
– P1 Dokumentär
– P3 Dokumentär
– P3 Historia
– P3 Krim
– Rättegångspodden
– Sommar & Vinter i P1
– Ursäkta