– Vi försöker göra posters på samma sätt som Netflix gör tv-serier. Netflix analyserar tittardata och ser vilken typ av karaktärer folk gillar, vilken typ av handling, och producerar nya tv-serier baserat på det, säger Fredrik Palm VD på Desenio.
Det datadrivna konceptet är mycket framgångsrikt. Förra året omsatte Desenio över en miljard kronor och idag säljer de posters i mer än 35 länder. De har också sett att folk i olika länder uppskattar olika färger och motiv.
– Generellt ser vi att Skandinavien är väldigt sparsmakade och stilrena, medan Storbritannien har mer färgstarkt och i Tyskland gillar man mer romantiskt och blommigt. Vi ser verkligen olika trender i olika länder, säger Annica Wallin Executive Creative Director på samma företag.
Designprocessen startar alltid med en analys av datan.
– När vi ser vad kunderna efterfrågar just nu, sätter vi ihop designbriefer till vår designstudio. Där riktar vi vilka motiv som vi ska ta fram utifrån vad som trendar. Ser vi till exempel att botaniskt blommigt i beigea kulörer peakar så börjar vi skapa nya motiv inom den genren, säger Annica Wallin.
Algoritmerna visar marknaden ner på detaljnivå och de har tagit fram ett eget verktyg för att avläsa trenderna.
Men om man tänker på den andra aspekten då av konsten, ska man verkligen bara ge folk det de vill ha?
– Vi är måna om att både skapa konst från vad de vill ha men också att testa nytt, så vi testar hela tiden nya manér och färger för att se vad som kommer härnäst, säger Annica Walin.