Professor Monica Rosén vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik på Göteborgs universitet har i en ny studie jämfört och analyserat olika länders läskompetens över de senaste fyrtio åren.
– Läsförståelsen hos svenska elever i årskurs fyra är idag likvärdig med den i årskurs tre för tjugo år sedan, vilken är stor försämring, säger Monica Rosén.
Datoranvändare – sämre läsförståelse
Ungern, Italien, USA och Sverige har varit med i samtliga jämförelserända sedan 1971. I Ungern och Italien har läsutvecklingen gått stadigt uppåt medan den i Sverige och USA gått kraftigt nedåt sedan 1991. Den gemensamma nämnaren för USA och Sverige är en markant ökning av datoranvändning hos unga på fritiden.
– Nästan 40 procent av försämringen kan förklaras av att barn använder datorer i allt större utsträckning, säger Monica Rosén.
Läser färre böcker
Läsförståelsen påverkas i stor utsträckning av hur mycket man läser.
Och en förklaring till varför en ökad använding av datorer försämrar ungas läsförståelse är helt enkelt att datorerna i stor utsträckning konkurrerat ut böckerna.
– Jag tror att det är viktigt att man blir medveten om de här sambanden. Och att man förstår att såväl samhällsutvecklingen i stort som vad barn gör på sin fritid påverkar skolresultaten, säger monica Rosén.
Marie Nordstrand Sundin