Datorvanor försämrar barns läsförmåga

Uppdaterad
Publicerad

Svenska barn har allt sämre läsförmåga. Nu visar nya forskningsrön att det är en effekt av den ökade datoranvändningen bland unga.

Professor Monica Rosén vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik på Göteborgs universitet har i en ny studie jämfört och analyserat olika länders läskompetens över de senaste fyrtio åren.

– Läsförståelsen hos svenska elever i årskurs fyra är idag likvärdig med den i årskurs tre för tjugo år sedan, vilken är stor försämring, säger Monica Rosén.

Datoranvändare – sämre läsförståelse

Ungern, Italien, USA och Sverige har varit med i samtliga jämförelserända sedan 1971. I Ungern och Italien har läsutvecklingen gått stadigt uppåt medan den i Sverige och USA gått kraftigt nedåt sedan 1991. Den gemensamma nämnaren för USA och Sverige är en markant ökning av datoranvändning hos unga på fritiden.

– Nästan 40 procent av försämringen kan förklaras av att barn använder datorer i allt större utsträckning, säger Monica Rosén.

Läser färre böcker

Läsförståelsen påverkas i stor utsträckning av hur mycket man läser.

Och en förklaring till varför en ökad använding av datorer försämrar ungas läsförståelse är helt enkelt att datorerna i stor utsträckning konkurrerat ut böckerna.

– Jag tror att det är viktigt att man blir medveten om de här sambanden. Och att man förstår att såväl samhällsutvecklingen i stort som vad barn gör på sin fritid påverkar skolresultaten, säger monica Rosén.

Marie Nordstrand Sundin

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.