De svenska deckarna med sina socialrealistiska och samhällskritiska undertoner har varit storsäljare ända sedan 60-talet då litteraturduon Maj Sjöwall och Per Wahlöö skrev sina böcker om polisen Martin Beck. Men det var först när Stieg Larsson debuterade med sin Millennium-triologi under 00-talet som genren blev en kassako utan motstycke.
– Skandinavisk kriminallitteratur var ju stort utomlands redan innan Stieg Larsson men med hans monumentala succéer så hamnade den på en ny nivå. Stieg Larsson var etta på bästsäljarlistorna i USA och det spillde sedan över på hela genren. Det skapades ett enormt sug. Den betydelsen kan man inte underskatta, vi hade inte haft samma våg av nordic noir utan Stieg larsson, säger litteraturforskaren Karl Berglund till Kulturnyheterna.
Målar upp en dyster bild av Sverige
Enligt Karl Berglund följer Stieg Larsson, och hans Millennium-efterträdare David Lagercrantz, samma litterära tradition som Sjöwall och Wahlöö. Böckerna gör anspråk på att skriva om det faktiska svenska samhället och beskriva dess problem, och målar upp en dyster bild av Sverige vilket genererat namnet nordic noir.
Kombinationen av nordic noir-berättelsernas spektakulära intrigvändningar med våld som underhållning och dess beskrivning av svensk verklighet har målat upp en alarmistisk bild av Sverige som överdriver hur farligt det faktiskt är i landet, menar Karl Berglund.
– Just för att böckerna också innehåller realism så blir det lätt att tolka berättelserna som en sann beskrivning av svensk verklighet som korrupt och farlig. Många kommentatorer utomlands verkar väldigt förtjusta i den tropen, att folkhemsbygget Sverige inte går så bra.
– De svenska deckarna kan användas i en sådan argumentation, och det har nog också gjorts.
Genren är mer diversifierad
I takt med att Millennium-serien har gått mot sitt slut har även genren i stort spåtts dra sitt sista andetag. Men enligt Karl Berglund mår den lika bra som förut, både i Sverige och utomlands, åtminstone ur ett kommersiellt perspektiv. Skillnaden är att genren nu är mer diversifierad och täcker många olika typer av berättelser.
– Själva urscenen – ett mord och dess utredning – är fortfarande kvar. Men sedan kan en svensk deckare se ut nästan lite hur som helst – och fortfarande bli väldigt populär, säger Karl Berglund.