”Efter ett och ett halvt år i socialt ide med hemarbete, videosamtal och mjukisbyxor är det dags för svenskarna att återigen leva livet tillsammans med andra. Från fjälltoppar till fotbollsmatcher, tv-soffan till teaterscenen och videosamtal till verklighet. 2022 kommer präglas av socialt umgänge, rekreation och uppdämt behov av att uppleva. Årets julklapp 2021 är evenemangsbiljetten”.
Så löd motiveringen när årets julklapp presenterades i december.
– Ja hur blev det... sen hände det som vi och alla hade svårt att förutse med en ökad smittspridning, säger Emma Hernell.
Ångrar ni er?
– Årets julklapp ska spegla den tid vi lever i. Den här hösten var speciell, människor flockades till de här tillställningarna och det satte vi fingret på.
Redan när biljett-julklappen presenterades höjdes en del röster om att den kom för tidigt.
Känner ni ett ansvar gentemot de som inspirerades att köpa biljetter till evenemang som nu inte blir av?
– Årets julklapp är ju inte en köprekommendation. Det är en trendspaning och observation av tiden. Vi känner besvikelse precis som alla andra över att inte kunna göra det som vi vill göra.
– Det har hänt tidigare att vi utsett en årets julklapp som varit lite av en fluga som sen försvunnit. Tamagotchin var en sådan till exempel. Den här gången är det ingen fluga, utan en pandemi som sätter stopp.
Se intervjun med Emma Hernell i klippet ovan.
Handelns utredningsinstitut
HUI Research bedriver forskning, utredning och analys om handeln och turismen.
Branschorganisationen Svensk Handel äger bolaget HUI Research AB.