”Jag är så stolt”, skriver Victoria Beckham, tidigare medlem i Spice Girls, på sin Facebooksida. ”Efter 20 år används Girl Power för att stärka en ny generation”.
Den 84 sekunder långa videon bygger på Spice Girls jättehit ”Wannabe”, men sveper över länder som Indien och Sydafrika, innan den slutligen landar på trapporna i St. Pancras Renaissance Hotel i London, där originalvideon spelades in år 1996.
Budskapet i videon innefattar krav på jämlik lön, ett slut på barngiftermål och våld mot kvinnor, samt utbildning för alla flickor.
Internationella stjärnor
I videon syns ett pärlband av internationella artister som sydafrikanska rapparen Gigi Lamayne och sångerskan Moneoa, den nigerianska r’n’b-artisten Seyi Shay och den karismatiska 12-åriga kanadensiska dansaren Taylor Hatala.
– Det jag verkligen, verkligen vill är att alla ska erkänna den potential som finns hos flickor som tillåts studera istället för att göra hushållssysslor. Inget kan stoppa oss när vi väl får jämlika möjligheter, säger en av kvinnorna i videon, den srilankesiska Bollywoodstjärnan Jaqueline Fernandez till Hindustan Times.
20 år efter Spice Girls genombrott
I november i år har det gått 20 år sedan Spice Girls släppte sin debutsingel ”Wannabe”, som hyllar kvinnlig vänskap och som snabbt blev en monsterhit.
”Jag är smickrad och hedrad över att vår galna låt används på ett så vackert sätt”, skriver Melanie C, en annan av gruppens medlemmar, på sitt Twitterkonto.
Det är välgörenhetsorganisationen Global Goals som ligger bakom videon, som är en del i en kampanj där kvinnor världen över ska skicka in krav på rättigheter under hashtaggen #WhatIReallyReallyWant. Dessa ska sedan sammanställas och presenteras under en FN-konferens i september.