”Den digitala marknadsplatsen präglas av extrem konkurrens”

Publicerad
Analys ·

Det blir allt tydligare att marknadsföreståndaren – Adlibris, Amazon – får allt mera makt att se till sina egna intressen, skriver Kulturnyheternas Per Andersson.

Per Andersson

Redaktör Kulturnyheterna

Kommer ni ihåg Den långa svansen? Titeln på en bok från 2006 av Wired-redaktören Chris Anderson, där han hävdade att ”framtidens ekonomi handlar om att sälja mindre av mer”. Framförallt antogs detta gälla inom kultur och media.

Den långa svansen var formen på framtidens försäljningskurvor: en puckel vid lansering och sen en efterförsäljning som aldrig tar slut. Ju smalare en bok eller film eller platta är, så var tanken, desto säkrare att försäljningen aldrig upphör. Framtidens massmarknad skulle vara en myriad av nördmarknader, eftersom alla dessa långa svansar tillsammans skulle komma att bli mera värda än de få storsäljande produkterna man jagade på 1900-talet. Termen och visionen älskades av alla sorters nischnördar som tyckte det lät som himmelriket att fokus nu skulle skifta från det breda till det smala. Hittens tidsålder var förbi, menade Chris Anderson.

Men digitalåldern är full av felslagna profetior och med tiden har Den långa svansen allt tydligare hamnat där: ännu ett benrangel i öknen vid sidan av ”infobahn”.

Det är för lite pengar i de långa svansarna, och de kräver för mycket jobb. De är mest i vägen i den högeffektiva konkurrens som däremot visat sig vara det kanske mest betydelsefulla särdraget i den digital eran.

I en blodisande artikel i Svensk Bokhandel beskriver förläggaren Göran Dahlman hur ingång efter ingång till marknaden stängts för hans pytteförlag (25 titlar på 20 år) Kärret. Lokala bokhandlar dör. Kedjebokhandlar går över till att bara göra centrala inköp. Biblioteken går över till att  bara göra centrala inköp. Och nu till sist: landets största näthandel tröttnar på att deala med småförlag kartong för kartong och faktura för faktura. Köp in professionell distributionstjänst eller försvinn även från vår marknadsplats. Adlibris är mer än tre gånger så stor som marknadstvåan Bokus.

För bara femton år sedan trodde man att den digitala marknadsplatsen skulle utvecklats till något vidöppet, en fri idyll utan vare sig gränser eller trösklar att tala om. Nu blir det allt klarare att den digitala marknadsplatsen präglas av extrem konkurrens och att marknadsföreståndaren – Adlibris, Amazon – får allt mera makt att se till sina egna intressen.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.