2003 fick Guy Bourdin upprättelse när Victoria and Albert-museum i London gjorde en stor retrospektiv. Samtidigt tvingades Madonna slanta upp fem miljoner kronor för att hon kopierat fotografens verk i en video.
– Bourdin debuterade som modefotograf på franska Vogue redan 1955. Men kontrasten mellan den eleganta hattmodellen och de morbida kadavren – inspirerade av Francis Bacon – blev för mycket för dåtidens framtidsoptimistiska smak och bilden refuserades, säger Dennis Dahlqvist.
”Perverterad scen”
Bourdins storhetstid blev istället det mer dystopiska 70-talet.
– Bäst är hans skoreklam för Charles Jourdan – ett slags minutiöst arrangerade historier där varorna alltid spelar de minsta birollerna.
Ett tydligt exempel är det här mordfallet; där polisen ritat av offrets kropp men glömt hennes högklackade, rosa skor.
– Men lika talande är annonsen där ett hembiträde spänner ankelremmen på sin härskarinnas stilettförsedda sko. En scen som är så perverterad att man lätt glömmer bort produkterna, säger Dennis Dahlqvist.
”Kontrollerar bilden av sig själv”
– Bourdin inspirerades av surrealisternas intresse för tabubelagd sexualitet men även av deras irrationella humor. Hans kampanj med avkapade ben som knallar runt i högklackat lockade många till skratt.
1978 gjorde Bourdin ett ännu mer skruvat uppslag i Vogue.
– När läsaren öppnade tidningen så särade man samtidigt på modellens ben – jaha, kvinnoförnedring tänker ni. Men samtidigt håller modellen upp ett fotografi av sig själv som döljer hennes ansikte – vilket innebär att hon kontrollerar bilden av sig själv.
”Årets bästa utställning”
Bourdins dubbelbottnade bilder utmanar betraktaren, ifrågasätter uppdragsgivaren och problematiserar modefotografiet som genre.
– Så även om Fotografiska missat en central underklädeskampanj från 1976 är det här årets absolut bästa utställning, säger Dennis Dahlqvist.