Ett kranium smyckat med smaragder inuti en rymddräkt, en bandagerad sångare med svarta knappar istället för ögon och korsfästa, dansande fågelskrämmor. David Bowies nya musikvideos till singlarna ”Blackstar” och ”Lazarus” är som att besöka skräckfilmen ”Pans Labyrints” värld tillsammans med Damien Hirst, André Breton och Alice i Underlandet.
Det är också resultatet av ett sex månader långt samarbete mellan regissören Johan ”Stakka Bo” Renck och artisten David Bowie, och utgör spjutspetsen i lanseringen av Bowies nya album ”Blackstar”, som släpptes på fredagen.
– Jag hade slutat göra musikvideos, men när han frågade var det självklart att tacka ja. Om det har varit någon popartist som jag drömt om att göra en musikvideo till så är det honom. Inte John Lennon, inte Michael Jackson, det finns ingen större än Bowie, säger Johan Renck när han träffar Kulturnyheternas musikkritiker Per Sinding-Larsen i New York.
Surrealism utan mening
Musikvideorna uppstod genom vad Johan Renck beskriver som en sorts kreativ korrespondens, där de båda skickat idéer, bilder och filmklipp till varandra under en lång tid.
– Bowie har ett väldigt befriande sätt: Han sa ”Här är grejer från mitt huvud, gör vad fan du vill med dem”. Det kunde vara en teckning på en kvinna med svans, någon sorts rymdman eller Luis Buñuels fejkdokumentär ”Las hurdes”, om en fiktiv spansk by, säger Johan Renck.
Spår av alla dessa lösa idéer går att hitta i slutresultatet, som förmedlar en surrealistisk känsla, snarare än konkreta scener. Att musikvideorna skulle sakna mening var också själva syftet, menar Renck.
– Frågade man ”Vad menar du med det här?” svarade han bara ”Jag vet inte”. Och det är bra, för exakt så vill jag jobba. Om man gillar någonting så betyder det något, vi kommer förstå vad sen. Så är alla bra grejer jag gjort själv, det är så det ska vara, säger Johan Renck.
Infriade alla förhoppningar
För Johan Renck har samarbetet varit ett drömuppdrag, David Bowie har varit tongivande i hela hans uppväxt. Mötet blev också en bekräftelse av hur han uppfattat Bowie som ung, något som är mycket ovanligt, enligt Renck.
– Han har ju hela tiden försökt återuppfinna sig själv, låtskrivandet tar alla former, han är verkligen briljant, säger Johan Renck.
– Till skillnad från alla stora artister som bara tror att de är kreativa, men som absolut inte är det. Som bara har getts lejd genom sin framgång till att kallas kreativa. Men i Bowies fall är det inte så, han är den mest briljanta människan jag någonsin träffat.
Se hela intervjun från SVT:s ”Gomorron Sverige” i klippet ovan.