Bosse Lång, vägledare på konsumentverkets Hallå konsument svarar på fem frågor om inställda evenemang.
Har man rätt att få pengarna tillbaka?
– Det skulle jag säga att man har. Om arrangören ställer in har de som ska gå på till exempel en konsert rätt att få pengarna tillbaka. Sen kan det ju få andra konsekvenser om företag går i konkurs.
Och när biljetten bokas om till nytt datum?
– Man behöver inte acceptera en ombokning, då kanske man inte kan gå. Om de skjuter på något i månader är det inte rimligt att kräva att du ska gå då. De kan erbjuda, men inte kräva.
Borde man undvika att kräva pengarna tillbaka för att inte företag ska gå i konkurs?
– Det kan inte jag ha någon synpunkt på, jag kan bara säga vad man faktiskt har rätt till. I dag har man rätt att få pengar tillbaka om en konsert ställs in. De moraliska aspekterna får man själv ta hand om. Det är ju inte heller rimligt att en arrangör får alla pengar när en konsert ställs in.
Och om man hört av sig till arrangören, men inte får pengarna tillbaka, vad gör man då?
– Då är det allmänna reklamationsnämnden man får vända sig till.
Gäller det oavsett om det är sport eller kultur?
– Det är ju inte innehållet i arrangemanget som avgör utan det faktum att man bokat in sig en viss dag. Sport eller kultur eller annat.