Foto: TT

Digital musikförsäljning fortsätter att öka

Publicerad

Den totala musikförsäljningen i Sverige ökade med 3,5 procent i fjol. Totalt såldes det musik för mer än 1,4 miljarder kronor, enligt ny statistik från branschorganisationen Ifpi.

De tre album som sålde allra bäst var Zara Larssons So good, Hov1:s självbetitlade skiva samt Aviciis minialbum Avici (01).

Digitala musiktjänster fortsatte att öka och stod under 2017 för totalt 87,2 procent av de totala intäkterna – 6,1 procent mer än 2016. Prenumererade strömningstjänster står för den absolut största delen av de digitala intäkterna.

Vad gäller musik i fysiska format fortsatte cd-skivan att minska, den utgjorde 7 procent av den totala musikförsäljningen. Samtidigt ökade vinylskivan med 15,6 procent jämfört med 2016 och stod därmed för 4,2 procent av den totala försäljningen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.