Den kommande Snövitfilmen har lett till intensiva diskussioner i framförallt amerikanska medier. Det handlar om allt från genus och mångfald till hur mycket Disney bör omtolka originalsagan för att passa dagens samhällsklimat.
– I USA rör många kulturkrig barn och barndom. Det ser vi varje gång Disney gör bokstavligt talat vad som helst, säger Rebecca Rowe, forskare i barnlitteratur, på Texas A&M University–Commerce, som specialiserar sig på Disney.
Enligt henne leder ofta barns underhållning till diskussioner om hur vi ska prata om etnicitet och sexualitet. Både om hur vi ska ”skydda barn” och hur de ska utbildas. Hon syftar på Disneyfilmer men också bannlysningen av böcker i amerikanska skolor eller diskussioner om att ändra i Roald Dahls böcker.
Kritik mot att Disney är för ”woke”
Inför den nya ”Lilla sjöjungfrun” debatterades rollsättandet av Halle Bailey som Ariel.
– Många var upprörda över att en svart kvinna skulle spela Ariel, liknande reaktioner ser vi med rollsättandet av Rachel Zegler som Snövit.
Enligt vissa är en ökad mångfald bland karaktärerna positiv, enligt andra förändrar det originalet för mycket.
Liknande debatt noterade Rebecca Rowe 2017 när Disney gjorde en ny ”Skönheten och Odjuret”. Där visar karaktären Lefou känslor för antagonisten Gaston, i en samkönad kärleksscen.
– Många tyckte att filmen försökte vara för ”woke” med att göra Lefou homosexuell. Andra sa att den inte gick tillräckligt långt, att förändringarna kändes ytliga och att Belle fortfarande gav upp sitt liv och drömmar för att vara med Odjuret.
”Barndom attackeras”
Hur Snövitfilmen blir återstår att se. Men Rebecca Rowe är säker på att varje ny version Disney gör kommer att skapa debatt.
– Många människor har en känslomässig koppling till originalet. De känner att deras barndom attackeras när förändringar görs. Det är en av anledningarna till att adaptioner av barnmedia måste hanteras så varsamt.