gunilla hansson

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se Gunilla Hansson berätta om det politiska budskapet i klassikern ”Nu ska här bli andra bullar!”. Foto: Ulf Sandlund/SVT

Doldis bakom folkkära barnillustrationer prisad: ”Oväntat såhär sent i livet”

Publicerad

Hon har illustrerat välkända barnböcker och läroböcker för generationer svenskar – men är fortsatt en doldis.

Nu prisas Gunilla Hansson för sin prägel på svensk visuell kultur.

Illustratören och barnboksförfattaren Gunilla Hansson har i över fem decennier arbetat med barnkultur. Nu är hon pensionerad, men nyss fick hon utmärkelsen Prisa! av föreningen Svenska tecknare för sin prägel på svensk visuell kultur.

– Jag blev väldigt överraskad och glad. Det var oväntat såhär sent i livet, säger en numera pensionerad Gunilla Hansson till SVT Kulturnyheterna.

Politisk barnkultur

När Gunilla Hansson blev förälder lämnade hon Bonniers förlag, började frilansa och halkade i samma veva in på att illustrera för barn. Där hittade hon rätt. Genom åren har det blivit allt från läroböcker till egna barnböcker – den första fick titeln ”Nu ska här bli andra bullar!” och släpptes 1980.

– Det är en rätt politisk bok och det vet jag inte om folk riktigt förstod, säger Gunilla Hansson till SVT och fortsätter:

– Man skulle utgå från barns egna erfarenheter och motverka kommersialismens negativa verkningar. Det handlade om marknaden mot vad barn kan hitta på själva.

Mammarollen fortsatte att prägla Gunilla Hanssons konstnärskap, likaså tidsandan. Ett exempel på det är kultbarnboken ”Per, Ida & Minimum: en bok om att vara tillsammans” – som skildrar hur ett barn blir till i typisk sjuttiotalsanda.

– Boken översattes till massa språk och förbjöds till och med i Indonesien, minns Gunilla Hansson.

Etablerad doldis

Men trots många välkända illustrationer på meritlistan så har Gunilla Hansson förblivit något av en doldis.

– Om man ska bli en kändis tror jag att man väldigt tidigt måste hitta sitt eget uttryck som man sedan finslipar och utvecklar. Så att man får en profil, att det syns tydligt att hen har gjort den här boken, säger Gunilla Hansson och fortsätter:

– Men jag har inte jobbat med mitt varumärke alls! Det jag jobbat med har jag tagit på stort allvar, men sen har det kommit nya tider och jag har fått nya uppdrag.

Vad har varit din drivkraft under alla år?

– Lusten att berätta. Och försörja sig, det har egentligen inte funnits några andra alternativ, konstaterar Gunilla Hansson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.