När Nobelpriset i litteratur 2016 gick till Bob Dylan, ledde det till rubriker och åsikter världen över. Bob Dylan själv var tyst i flera veckor innan han accepterade priset, och efter lång ovisshet kom hans Nobelföreläsning i måndags. Svenska Akademiens ständiga sekreterare Sara Danius skrev på sin blogg att föreläsningen innebär att ”Dylan-äventyret” går mot sitt slut.
– Jag tror att det vidgat litteraturbegreppet. Att man börjar inse att litteratur inte bara är skrivna och tryckta texter utan också talade och sjungna texter eller texter framförda på en teater, säger Marie Nyreröd, producent och projektledare på SVT:s litteraturmagasin Babel.
Även Björn Wiman, kulturchef på Dagens Nyheter, ser en vinst för den sjungna poesin.
– Det är ett erkännande också av Bellmans betydelse i den svenska litteraturen, av Evert Taube och Cornelis Vreeswijk av hela den traditionen av kvalificerad litteratur, säger han.
Långt kvar till nästa traditionsbrott
Litteraturpristagaren visade sig dock vara svår att få besked av, och akademiledamoten Per Wästberg tyckte rentav att Dylan var arrogant och oartig, en uppfattning övriga ledamoter dock inte stod bakom. Björn Wiman tror därför att nästa pristagare blir ett säkrare kort.
– Man kommer nog akta sig väldigt noga från Svenska Akademiens håll innan man försöker upprepa det här tricket att gå utanför gränserna och ta ett steg utanför de invanda domänerna. Det kommer inte att hända igen inom överskådlig framtid. Man brände sig på den här kärlekshistorian med Bob Dylan, säger han.
Populärkultur kontra finkultur
Nobelpriset i litteratur gick inte bara till en musiker år 2016, utan till en världskänd sådan: Bob Dylan. En av vår tids mest folkliga litteraturpristagare.
– Jag tror att det är bra för akademin och för litteraturen att det finns författare av olika slag, även sådana som är välkända och populära, säger Marie Nyreröd.
Varför är det bra?
– Därför att det inte längre blir ett särintresse för bara dem som redan är väldigt, väldigt initierade.
Men att en folkmusiker fick litteraturpris väckte även stark kritik, såväl hans sångtexter som nu senast hans föreläsning, har kallats för banal litteratur.
– Det visar väl kanske att den här muren som vi idag trodde var raserad, mellan populärkultur och finkultur, att den muren i själva verket är oerhört stark och väl befäst fortfarande. Det tycker jag är den huvudsakliga lärdomen av förra årets nobelpris i litteratur, säger Björn Wiman.