En öppnare och mer välkomnande e-sport. Det är målsättningen när 12 svenska spelorganisationer nu lanserar den gemensamma värdegrunden ”Svensk e-sports code of conduct”.
– Näthat är tyvärr ett problem inom e-sporten, och tidigare har det inte funnits någon gemensan ram för etiska regler. Så det känns fantastiskt att det nu kommer en branschbred insats som alla står bakom, säger Jesper Englin, utbildare på Sveroks projekt Respect All Compete, som arbetar mot näthat inom e-sporten.
Slutresulatet är ett dokument som dels innehåller konkreta etiska regler kring uppförande i officiella e-sportsammanhang, men också tips kring hur man som arrangör skapar en positiv och inkluderande stämning och en guide till föräldrar som vill sätta sig in i och förstå sina barns spelengagemang.
Aggressiv norm
Initiativet grundar sig i två undersökningar från Sverok och RFSU Ungdom som visat att spelare tenderar att vara mer aggressiva när de inte träffar sina motståndare i verkligheten, men också att minoritetsgrupper och HBTQ-personer oftare stöter på kränkningar i spelvärlden.
– Målet är att alla ska känna sig trygga. Idag pratar många med varandra på ett sätt som man inte gör när man ses ansikte mot ansikte. Man lägger lätt till ett par extra lager av ilska och kanske är van vid att uttrycka sig starkt. Det här handlar om att bryta normen kring hur man uttrycker sig, och att vi behöver ta ett gemensamt ansvar i spelvärlden, säger Jesper Engling till Kulturnyheterna.
Bred uppslutning
Uppförandekoden är resultatet av intervjuer med 45 nyckepersoner i branschen om hur man kan förbättra inkluderingen och motarbeta näthat inom e-sporten. Förutom de nya reglerna för spelare satsar man också på ungdomsläger där spelare får tillfälle att träffas och lära känna varandra bättre.
E-sport, dataspel där spelare tävlar mot varandra, är ett växande fenomen inom spelvärlden. Internationella tävlingar lockar numera miljonpublik, och i Sverige finns flera spelare som försörjer sig inom professionell e-sport.
Bakom värdegrundsinitiativet står bland annat branschorganisationen Dataspelsbranschen, spelfestivalen Dreamhack, jämställdhetsorganisationen Diversi, Sverok och Svenska E-sportföreningen.