Goeckes ilska grundade sig i en text av danskritikern Wiebke Hüster i Frankfurter Allgemeine Zeitung där hon bland annat skrev att hans föreställning ”In the dutch mountains” var tråkig. Goecke har vänt sig emot hennes kritik som han menar har varit alltför personlig, destruktiv och dessutom pågått under lång tid.
– Hans resonemang är: ”I 20 år har den här kvinnan skrivit hemska saker om mig – nu är måttet rågat”. Jag motsätter mig den här typen av legendbyggande, sade Hüster i en intervju med NDR under tisdagen.
Hon berättar att hon gått igenom vad hon har skrivit om Martin Goeckes föreställningar i Frankfurter Allgemeine Zeitung genom åren och att hon under de senaste 17 åren skrivit om honom nio gånger och att två av recensionerna varit överväldigande positiva.
”Lever jag forfarande?”
Om kvällen för händelsen berättar Hüster att hon i en paus av förställningen ”Glaube – Liebe – Hoffnung” stötte på Goecke i foajen som ifrågasatte varför hon var där och som sade att hon borde bannlysas från operan. På frågan vad hon tänkte när han attackerade henne svarar hon:
– Inget alls. Jag var chockad. När någon kränker din fysiska integritet, tänk ingenting, du är som ett djur som attackeras av ett lejon. Du frågar dig själv: lever jag fortfarande? Är jag säker?
Ber om ursäkt
Goecke sade i en intervju med NDR att valet av tillvägagångssätt verkligen inte var bra men han bad inte tydligt om ursäkt.
Det har han nu gjort via sin agent i ett skriftligt uttalande där han betonar att han uppriktigt vill be alla inblandade om ursäkt, först och främst till Wiebke Hüster, för sitt ”absolut oacceptabla agerande”. Han skriver också att han handlade i affekt och att det var en överreaktion.
Goecke har tills vidare stängts av från sitt arbete vid statsoperan i Hannover. Nederlands Dans Theater som han samarbetat med på föreställningen ”In the dutch mountains” har beslutat att fortsätta samarbetet med honom.