Galleristen John Hedemark ökade värdet på sina egna målningar genom att hitta på konstnärer med fina CV:n, bland annat signaturen Werner Jensen som ska ha ställt ut på ansedda konsthallar och levt och arbetat i konstnärsstaden Berlin.
– Bedrägeriet är lite intressant för att det visar att det är mycket runt omkring konsten och konstnären som bygger värde. Det vet ju galleristen om och utnyttjar, säger kulturnyheternas konstkritiker Dennis Dahlqvist.
Under åren har galleristen sålt sina målningar för tiotusentals norska kronor styck. Själv säger han att han bara använt sig av pseudonym, som Banksy och andra konstnärer gjort.
Värdeökning i sikte?
Tilltaget har väckt reaktioner, men också en ökad lust att äga bluffkonsten. Bland annat har en tidigare norsk kulturminister skrivit på sociala medier att det vore väldigt roligt att äga en Werner Jensen-målning.
En konstkännare på Christiania auktionskammare säger till NRK att målningarna kan öka i värde nu för att folk vill ha dem som ”en kul grej”.
Men frågan är om värdeökningen är bestående? Å ena sidan markerar målningarna en uppseendeväckande händelse i konsthistorien, å andra sidan är målningarna i sig inte särskilt anmärkningsvärda enligt experterna.
Kulturnyheternas konstkritiker Dennis Dahlqvist tror att konstbluffen sänker värdet.
– Man kan tänka sig att en sådan här skandal skulle öka värdet för att konstnären blir mer känd. Men eftersom galleristen inte är konstnär så fanns det inget värde att bygga på från början. Så värdet blir noll, säger han.
De norska konstexperterna säger till NRK att det är svårt att spekulera i – värdet avgörs av vad människor är villiga att betala.