Medier som The New York Times och BBC drabbades av it-haveriet. Foto: TT

En kund hos Fastly utlöste näthaveri

Uppdaterad
Publicerad

En mjukvarubugg har fått skulden för att flera av världens mest kända sajter inte gick att nå under närmare en timme i tisdags. Problemet låg hos företaget Fastly, som uppger att felet utlöstes när en kund uppdaterade sina inställningar.

Avbrottet – som drabbade allt från globala medieföretag till regeringar och myndigheter – har riktat ljuset mot sårbarheten i att ett fåtal företag sköter infrastrukturen på internet.

Fastly har bett om ursäkt och medgett att de borde ha förutsett problemet. Buggen kopplas till en mjukvaruuppdatering från mitten av maj och Fastly lovar att utreda hur det kommer sig att den inte upptäcktes förrän av en företagets kunder ändrade sina inställningar.

CDN-tjänsten Fastly hjälper bland annat stora sajter att hålla uppe farten genom att skicka datatrafik via snabbare internetrutter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.