Analys: En osannolik affär

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

Den kontroversielle och färgstarke finansprofilen Mats Qviberg köper gratistidningen Metro. Hans like kontroversielle rådgivare Christen Ager-Hanssen blir ordförande. Att någon vågar göra medieinvesteringar i papperstidningar idag är roligt för journalistiken. Men varningssignalerna blinkar.

Knut Kainz Rognerud

Ekonomireporter

De fick den för 50 miljoner kronor. De lovar nyanställa, satsa på TV och investera 100 miljoner kronor till i tidningen som en gång var finansmannen Jan Stenbecks pengamaskin. Kurvan för papperstidningsläsandet världen över går numera nedåt. Men Qviberg och kollegan Christen Ager-Hanssen tänker storsatsa. Tidningen ska utvecklas på webben, det kommer bli nya större lokaler och nya annonsprojekt.

Olika bilder av ägandeskap

Ager-Hanssen lovar mig, i soffan under den färgstarka Carl Kylbergtavlan på Investmentbolagets Öresunds kontor i Stockholm, att redaktionen kommer förbli självständig och att Mats Qviberg inte ska lägga sig i.

Men när jag pratar med Mats Qviberg ger han en liten annan bild än den passive investeraren. ”Vi kommer vara aktiva ägare” och ”jag har lite att säga till om, om jag tycker de gör något fel”.

Kritisk inställning

Den som försöker hänga med i Mats Qvibergs mycket aktiva Twitterflöde ser snart att han har en milt sagt kritisk inställning till bland annat Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. Särskilt deras granskning av honom och de rättsprocesser som följt efter kraschen kring HQ Bank. Nu finns det de som frågar sig om Qviberg vill bygga en egen personlig medieplattform. I december köpte Qviberg in sig i nyhetssajten Realtid. Nu Metro. En tidning vars lönsamhet är skral.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.