Jurygrupperna var överens: snygg svenskskriven pop ska det vara, Israel undantaget placerades Sverige och Österrike (vars nummer också delvis var skrivet av svenskar) i toppen. Det finns få saker Sverige är så stolt över som sin musikexport och Europa verkar gilla den också, men nånstans måste man ju dra gränsen – tyckte tittarna.
När jurygrupperna bestämt sig för Sverigepopen kom tittarnas dom. De två topplacerade snyggpopsnumrena fick riktigt låga poäng – de vill ha Israels halvfeministiska kycklingdans. Kacklande och röstloopar.
Även Moldaviens gladdansanta balkannummer rynkade jurygrupperna på näsan åt, men numret fick höga poäng av de europeiska tittarna.
Kalla det en övermättnad av ”cleant sound”, eller en längtan efter särart, men nu kanske vi kan återgå till ett Eurovision som premierar silverklädda utomjordingsukrainier, rap-joddlande rumäner eller ryska mormödrar, den typen av underhållning som är underbar, men för konstig för att platsa någon annanstans.
(Och för att den här teorin ska gå hem så låtsas vi inte om att tittarnas näst-favorit Cypern var det svenskaste numret i rummet förutom Sverige, okej?)