Benioff och Weiss tar emot en Emmy 2016 som författare till GoT. Foto: TT

Efter Game of Thrones – nu går skaparna till konkurrenten

Uppdaterad
Publicerad

Framgången med Game of Thrones gjorde dem till hett byte i branschen. Efter en dragkamp mellan sex stora bolag går nu duon Benioff och Weiss till forna konkurrenten. Uppdrag: Skapa en ny jätteserie som samlar strömningserans splittrade världspublik.

David Benioff och D B Weiss har skrivit ett totalavtal med strömningsjätten Netflix om att skriva, producera och regissera serier och filmer, rapporterar nyhetssajten Deadline. 

Sedan Game of Thrones avslutades med en extremt uppmärksammad åttonde säsong har Benioff och Weiss förhandlat med alla jättar i den nya nätbaserade underhållningsindustrin: HBO/Warner, Disney, Comcast, Amazon, Apple och Netflix.

Dyra kreatörer

När de nu skriver på ett nytt exklusivt avtal kostar det en rejäl slant för köparen. Enligt Deadline tjänar Benioff och Weiss ett niosiffrigt belopp på avtalet, alltså något som räknas i hundratal miljoner dollar. Enligt uppgifter till brittiska The Guardian rör det sig om 200 miljoner dollar, knappt två miljarder svenska kronor.

The Guardian konstaterar också att affären ytterligare befäster Netflix strategi att knyta till sig de största kreatörerna i exklusiva avtal. I fjol slöt bolaget rekordavtal för 300 miljoner dollar med producenten/författaren/regissören Ryan Murphy (Glee, American Horror Story) och året innan kontrakterade Netflix Shonda Rhimes som skapat Grey's Anatomy, också för ett niosiffrigt dollarbelopp

Omöjlig bedrift

Med Game of Thrones skapade David Benioff och D B Weiss något som de flesta trodde hörde till TV-branschens svunna guldålder, långt före internet, streaming och on demand. Nämligen en enda jätteserie som i säsong efter säsong, avsnitt efter avsnitt samlade publik och mediaintresse och bara växte och växte. De två sista säsongerna hade en snittpublik i USA på över 10 miljoner. Som jämförelse: finalavsnittet av Mad Men samlade bara tre miljoner amerikanska tittare. 

I intressebubblornas epok lyckades GoT bli ett gemensamt samtalsämne – det man på amerikansk branschjargong kallar en ”water cooler series”, något man snackar om vid den där vattenautomaten de har på amerikanska kontor, på svenska refererar vi istället till fikabordet. 

Ett avsnitt åt gången

Serien lyckades också lyfta in HBO på allvar i strömningens elitserie, dittills hade bolaget sina framgångar (The Wire, Sopranos, Six Feet Under, mfl) fast förankrade i TV-eran. Och den återupprättade en gammaldags premärsättning, där serien släpptes vecka för vecka ett avsnitt i taget – i motsats till Netflix strategi att släppa hela serien på en gång, anpassat efter frossar- och maratonvanor hos publiken. En strategi mot strömmen som bar frukt på allvar när den sista säsongen hanterades som toppnyheter i världens medier. 

Ny Star Wars-film

David Benioff och D B Weiss har några åtaganden sedan tidigare att beta av, bland annat ska de göra en av de nya Star Wars filmerna för Disney. 

Sedan är uppgiften klar: hitta på en ny serie som fångar hela jordklotets uppmärksamhet. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.