EU-kommissionen menar att Google kan ha använt sin starka marknadsposition för att gynna sina egna förmedlingstjänster av digitala annonser.
– De anklagar Google för att vara monopolister och för ha för många hattar på sig samtidigt på den digitala annonsmarknaden, säger Alexander Norén, SVT:s ekonomikommentator.
EU-kommissionen påbörjade utredningen för två år sedan.
– I detta skede av utredningen menar vi att Google har missbrukat sin dominerande ställning. Om det bevisas skulle dessa beteenden vara olagliga enligt våra regler, sade Margrethe Vestager, EU-kommissionär med ansvar för konkurrensfrågor, vid en presskonferens under onsdagen.
Google avvisar anklagelserna
Googla själva avvisar anklagelserna:
”Kommissionens undersökning fokuserar på en snäv aspekt av vår annonsverksamhet och är inte ny. Vi håller inte med EU-kommissionen och vi kommer att svara därefter”, skriver Dan Taylor, vice ordförande för global annonsering på Google, i ett mejl till Kulturnyheterna.
Google har nu möjlighet att skriftligen svara på kommissionens anklagelser och de kan också begära en muntlig utfrågning för att försvara sin ståndpunkt innan kommissionen fattar ett slutgiltigt beslut.
Om de bedöms skyldiga kan det leda till böter på så mycket som 10 % av Googles årliga globala omsättning, men också att de kan tvingas sälja delar av företaget som har med den digitala annonsmarknaden att göra. Det senare är ett ovanligt hårt straff, menar Alexander Norén.
– EU-kommissionen har gett sig på Google tre gånger tidigare och fått ut miljardböter. Men den här gången drämmer de till med storsläggan direkt.