Före detta SVT-chefen Eva Hamilton tar över ordförandeskapet för Film & TV-producenterna – organisationen som samlar produktionsbolag i film- och tv-branschen med verksamhet i Sverige.
Före sin tid på vd-posten på SVT arbetade Eva Hamilton under många år bland annat som nyhetsreporter och som chef för SVT Fiktion. Hon sitter även i styrelserna för bland andra LKAB, Fortum och IVA.
”Digitalisering innebär ökad marknad”
Och enligt Eva Hamilton är den svenska film- och tv-branschen en bransch med stor potential – framförallt på grund av den pågående digitaliseringsprocessen.
– Om du tittar på digitalisering i alla andra branscher innebär det färre jobb – här innebär det en ökad marknad. Det har aldrig tidigare i historien funnits så många som har tittat på rörlig bild, och det bara ökar. Svensk tv och film-industri har också exempellösa framgångar – alltifrån En man som heter Ove som en tv-serie som Bron. De här två sakerna sammantagna bäddar för att det nu finns ett fönster i vår tid för att kunna driva de här frågorna, berättar hon för Kulturnyheterna.
”Kulturpolitik en del av näringspolitik”
Enligt Eva Hamilton befinner sig den svenska film- och tv-branschen dock i ett läge där man står inför såväl utmaningar som möjligheter.
– Kulturpolitik i all ära, men det här är en del av svensk näringspolitik, och inom EU finns det möjligheter att subventionera den här typen av kulturindustri. Du kan inte subventionera stålindustrin, men här finns ett undantag som alla länder i Europa utom Polen, Danmark och Sverige har tagit tag i – antingen i form av skatterabatter eller i form av produktionsincitament. I Sverige sker det inte, vilket gör att det blir dyrare att producera här än i andra europeiska länder.
”Medium med stor potential”
1 januari i år infördes en ny filmpolitik efter att det tidigare filmavtalet skrotats. Och Eva Hamilton säger att hon hoppas att man i den nya politiken ska se de möjligheter som finns inom film- och tv-mediet för att föra ut Sverige i världen.
– Jag hoppas att man ser den potential som film, tv och rörlig reklam har för export, turism och för varumärket Sverige. Det finns ju inget som är så effektivt som rörlig bild, och det har andra länder förstått.