Tidigare i vår rapporterade bland annat The Verge om att Facebook ger sig in i den alltmer eftertraktade tv-seriebranschen med planer på 24 egna produktioner. Premiären var planerad till mitten av juni, men för närvarande är beskedet att serierna väntas ha premiär någon gång i sommar. Företaget arbetar nu med att hitta produktionsbolag i Hollywood, uppger The Wall Street Journal.
Vårdat språk och påklätt
Sociala medier-jätten är framför allt intresserad av kortare format, med avsnitt på upp till 30 minuter. Företaget är redo att lägga upp till tre miljoner dollar på ett avsnitt, skriver Helsingin Sanomat. Budgeten är därmed i klass med storproduktioner som amerikanska filmbolaget ABC:s succéserie ”Modern Family” (2009).
Målgruppen är 13-14 åringar, men serierna ska inte innehålla barn, unga tonåringar, svordomar, nakenhet, nyhetsmaterial eller politiskt drama. Till skillnad från de största konkurrenterna Netflix och HBO som arbetar med produktplacering, kommer Facebooks serier istället att innehålla reklampauser.
Seriebranschen het
Bara i år produceras över 500 tv-serier i USA, och allt fler aktörer vill ge sig in i spelet. I Norden gick Viaplay i vår ut med att företaget tänker producera över 50 serier under de kommande tre åren.
Men tidiga tecken på att branschen kan vara på väg att bli överhettad börjar samtidigt synas. Streamingjätten Netflix har i år ställt in tre produktioner: ”The Get Down” och ”Sense8” blev för dyra att fortsätta producera, och i helgen kom nyheten att även serien ”Girlboss” läggs ned. I sistnämnda fallet verkar orsaken vara att serien inte gick hem hos kritiker och publik.