– Jag är hundra procent säker på att det gjorde det, säger Ehsan Fadakar som är chef för sociala medier på Schibsted Sverige.
– Det kan man nog utgå från att det gjorde, säger Karin Eder-Ekman som är chef för sociala kanaler på SVT Nyheter och tillägger:
– Facebook, eller Facebooks algoritm, bestämmer vad du och jag får syn på i våra flöden. Så i den mån har Facebook makten att fördela innehåll till användarna.
– Och det finns ingenting som styr vad som är sant eller falskt, säger Ehsan Fadakar.
Omöjligt att ta sig ur fällan
Påven stödjer Donald Trump. Hillary Clinton har en dödlig sjukdom och endast ett år kvar att leva. Donald Trump har sagt att republikaner är den mest korkade gruppen av väljare i USA. Det var några av de falska nyhetsartiklar som delades flitigt på Facebook inför presidentvalet i USA.
– Falska nyheter och desinformation har alltid funnits. Tidigare behövde du aktivt söka upp det men nu söker det aktivt upp dig. Och du kan egentligen inte ta dig ur en sådan fälla som Facebooks nyhetsflöde skapar, säger Ehsan Fadakar.
Han förklarar att om man gillar någonting som man exempelvis tycker är roligt så indikerar det att du gillar den sidan och kommer att få mer av det.
– Men nästa artikel kan vara den lögnen om Hillary Clinton eller påven, säger Ehsan Fadakar.
Massiv Facebook-kritik
Kritiken mot att Facebook och dess grundare Mark Zuckerberg inte tar ansvar för den information eller dessinformation som delas på Facebooks plattformar har varit massiv. Därför valde Mark Zuckerberg att försvara sig genom ett inlägg på sitt eget Facebookkonto igår där han skrev att 99 procent av det som sprids på Facebook är sant.
– Det är en siffra som är helt omöjlig för mig att verifiera eller ens förhålla mig till, säger Karin Eder-Ekman.
Är det samma sak för Mark Zuckerberg egentligen?
– Det skulle jag tro. Det är ganska svårt för honom att hävda en siffra, säger Karin Eder-Ekman.
Ledningsgrupp i möte
Enligt tidningen New York Times så deltog Facebooks ledningsgrupp i en intern chatt i förra veckan , där dom pratade om att börja hålla regelbundna möten för att diskutera hur företaget påverkar opinion och politik. Men det här är inte tillräckligt menar Ehsan Fadakar.
– Om någon gör en vinst med 30 miljarder på ett kvartal då borde man ha råd att ha ett gäng på hundra personer, tusen personer, som ser till att de värsta lögnerna faktiskt försvinner från plattformen.