I rapporten “Car use, carbon and festivals” har forskare vid Tyndall center på universitetet i Manchester räknat på hur mycket utsläppen från festivalbesökarnas resor skulle kunna minska på åtta av Storbritanniens största musikfestivaler.
– Majoriteten av festivalbesökarna åker bil till de största festivalerna, som Glastonbury med 200 000 besökare. Orsaken är att de ofta ligger på landsbygden, säger Christopher Jones, en av forskarna bakom studien.
Hur stor andel av de brittiska festivalernas totala utsläpp som kommer just från publikens bilresor är svårt att veta.
– Det finns inte några säkra siffror på det. Men enligt uppskattningar från musikindustrin kan det handla om så mycket som 80 procent av utsläppen, säger Christopher Jones.
Styr om folk mot tåg och buss
Flera brittiska arrangörer jobbar redan med att chartra bussar för att folk ska kunna ta sig till festivalerna utan bil. Gratis bussar från tågstationer, högre parkeringsavgifter och morötter för samåkning är andra åtgärder som rapporten pekar på som effektiva för att minska utsläppen.
På Sveriges näst största musikfestival, Sweden Rock, vill man gärna att folk åker kollektivt till festivalen. Festivalen samarbetar med bussföretaget Nobina som kör pendlarbussar mellan festivalområdet och närliggande orter, samt med Festivalbussen och Rosa bussarna. Men man erbjuder också bilparkering. I år har festivalen sålt knappt 2 000 parkeringsplatser. Många besökare hyr också in sig på parkeringsplatser utanför området.
Kan ni tänka er att dra ner på antalet parkeringsplatser?
– Nej jag tror inte det. Jag tror mer det handlar om att ge folk morötter för att åka mer miljömässigt hit. Skulle vi dra ner för mycket på parkeringar kan vi få säkerhetsbrister, att folk ställer sina bilar där man inte får parkera i stället, säger Jon Bergsjö, vd för Sweden Rock.
Fakta: Studie om festivalbesökares resor
I rapporten “Car use, carbon and festivals” från Tyndall center i Manchester har forskarna räknat på hur mycket utsläppen från transporter till och från åtta av Storbritanniens största musikfestivaler skulle kunna minska om besökarna åkte tåg, buss eller cykel i stället för bil. Utsläpp från flygresor räknades inte in i studien.
Forskarna räknat på hur många parkeringsplatser som finns i anslutning till festivalerna och gjorde en uppskattning av hur mycket utsläppen skulle minska om arrangörerna plockade bort ett antal p-platser. Skulle till exempel en stor festival som Glastonbury ta bort hälften av sina parkeringsplatser skulle man kunna minska utsläppen med mer än 30 procent, enligt studien. Skulle man ta bort en femtedel av parkeringsplatserna skulle utsläppen minska med 10 procent.