”Sisters Academy” är ett scenkonstprojekt som pågår under fyra veckor och utgörs av en fiktiv internatskola där publiken spelar en utmärkande roll.
– Vi kommer bjuda in skolklasser, forskare, representanter för skolväsendet, politiker och en allmän publik för att delta i skolan, och de kan även sova över om de vill. Det kommer vara som ett litet laboratorium med en mix av verklighet och fiktion. Till exempel kommer det hållas riktiga lektioner med riktiga lärare men med mer estetiska inslag än i den vanliga undervisningen, säger Ann Wallberg, konstnärlig ledare och producent på Inkonst.
Hon berättar att de 20-tal skådespelare som arbetar med uppsättningen kommer befinna sig på ”internatskolan” dygnet runt, hela månaden.
Prövas på gymnasieelever
Projektet kommer genomföras om drygt ett år och kommer senare följas upp av ytterligare en uppsättning, men då tillsammans med riktiga elever på en gymnasieskola.
”Sisters Hope” har tidigare genomfört projektet i Danmark, berättar Ann Wallberg.
– De tog över undervisningen i två veckor, något som togs emot väldigt bra av skolan. De har meddelat att de planerar att använda sig av flera av de pedagogiska inslagen i sin undervisning framöver, säger Ann Wallberg.
På Inkonsts hemsida beskrivs projektet som att det befinner sig ”i gränslandet mellan performancekonst, forskning, aktivism och pedagogik” och med en strävan att ge mer plats åt kreativitet och konstnärlighet i skolan.
Håller sig till läroplanen
– Som en grundpelare i det demokratiska samhället är skolan en av de absolut viktigaste politiska och samhälleliga frågorna som vi medborgare har att förhålla oss till. Det är också angeläget att belysa skolan utifrån nya infallsvinklar. Konsten behöver inte förhålla sig till politikens, journalistikens eller akademins ramar och kan därför öppna upp för nya sätt att ta sig an frågan, säger Inkonsts verksamhetsledare Jennie Järvå.
Kommer projektet att följa läroplanen?
– Ja, tanken är att integrera den estetiska upplevelsen i undervisningen för att aktivera både tanke och känsla, och på samma gång öka elevernas möjlighet att ta till sig kunskap, säger Ann Wallberg.
Projektet har fått 4,4 miljoner kronor av Postkodlotteriets kulturstiftelse.