Skräckfilmen har länge varit Hollywoodfinansiärernas favoritgenre. Enligt filmstatistikern Stephen Follows är skräck den genre som har störst chans att bli inkomstbringande, delvis på grund av att de är billiga att göra och sällan är beroende av dyra stjärnskådespelare.
Hos kritikerna har skräcken dock inte varit lika uppskattad. I år har skräckfilmen dock lyckats vara både inkomstbringande och kritikerfavorit.
Rekord för Det
”Det” med Bill Skarsgård i huvudrollen som skräckkloakclownen Pennywise blev i höstas den mest inkomstbringande skräckfilmen någonsin.
Samtidigt har ansedda regissörer tagit sig an skräcken och bland andra skräckkomedin Get out har hovat in toppkritikerbetyg både på amerikansk hemmaplan och i Sverige.
Sätt att hantera turbulens
Jenny Jägerfeld, psykolog som medverkar i filmklubben psykologer tittar på film, tror att västvärlden har skakats av politisk turbulens och osäkerhet och att skräcken fungerar som en sorts tröst.
– Vi lever i en värld där ganska läskiga vindar blåser – högerextremism, Trump… Det kan lätt kännas som att världen blir sämre. Då kan skräcken fungera som en sorts katharsis, man känner rädslorna, men det finns kontroll och man är inte inblandad.
– Rädslorna finns ju inom en och då kan det vara lättare att få utlopp för rädslorna genom film – man bearbetar rädslan genom att genomleva den.
Väntad trend
Johanna Holmin, konstnärlig ledare för skräckfilmfestivalen Monsters of film tycker att det var väntat att skräckens stora genombrott skulle komma.
– Man har på senare vågat lägga pengar i genrefilmen, samtidigt som lite ”finare” regissörer som Joachim Trier, Darren Aronofsky och Yorgos Lanthimos tagit sig an skräcken, säger hon.
Pengar och kulturkapital tillsammans har lett till en statushöjning för genren, tror Johanna Holmin.
– Det handlar om att rätt personer vågar säga ja till rätt saker helt enkelt, säger hon.
De icke-amerikanska skräckfilmerna du kanske missade 2017
Raw (originaltitel Grave): Regissören Julia Ducournaus fransk-belgiska kannibalfilm visades i Sverige bara under Göteborgs filmfestival. Filmen fick besökare under filmfestivalen i Toronto tre besökare att svimma och fick toppbetyg av kritikerna.
Train to Busan (originaltitel Busanhaeng): Gjorde succé på Stockholms filmfestival 2016 och fick SF-distribution i år. På tågresa mellan Sydkoreas huvudstad Seoul och Busan attackeras passagerarna av zombies i de senaste årens minst hjärndöda zombiefilm.
Thelma: Norska Joachim Trier har tidigare mest fördjupat sig i unga mäns psykiska ohälsa i Reprise och Oslo 31 augusti. I år tog han sig an en ung tjej med övernaturliga krafter. Lightskräck och relationsdrama i ett.
Verónica: Ouijabräden, ”based on a true story” och läskiga nunnor i den spanska regissören Paco Plazas (som tidigare regisserat Rec) skräckfilm om en anden i glaset-session som slagit slint.