Det är andra gången i år som Gunnel Lindblom hedras för sin långa karriär. I somras tilldelades hon Teaterförbundets guldmedalj för utomordentlig konstnärlig gärning.
Hon scendebuterade år 16 gammal i en amatörteatergrupp hemma i Göteborg. 1950 – 1952 gick hon teaterutbildningen vid Göteborgs Stadsteater och har sedan dess medverkat i en mängd pjäser, tv-dramer och filmer.
Vägen till teatern gick visa litteraturen. Böcker blev hennes tillflykt från en trist uppväxt i en arbetarklassfamilj
– Min absoluta favorit var Dostojevskij, de ryska författarna. Det var så jag kom inpå Tjechov, läste alla hans noveller. Jag läste de svenska arbetarförfattarna och de franska. Min längtan och min drift var att leta efter ett annat liv, säger hon.
Debuterade på vita duken på 50-talet
Gunnel Lindblom filmdebuterade 1952 i Gustaf Molanders Kärlek. 1954 lämnade hon Göteborgs stadsteater och kom till Malmö stadsteater där Ingemar Bergman var konstnärlig ledare. Det blev början på ett långt samarbete med Bergman.
Bland annat medverkar hon 1957 i två av Bergmans mest kända filmer Smultronstället och Det sjunde inseglet och blev därmed internationell filmstjärna.
Gunnel Lindblom har vid sidan av skådespelandet också regisserat både teater och film. Debutfilmen som regissör heter Paradistorg och senare abort-dramat Sally och friheten med den då okända Ewa Fröling i huvudrollen.
– Jag tycke om att berätta om kvinnor. Det fanns för få berättelser om kvinnor, säger Gunnel Lindblom.
Gunnel Lindblom fyller 87 år i december och är fortfarande högaktuell som skådespelare – inte minst på Dramaten, dit hon kom redan 1968. Nu är aktuell i rollen som den blinde siaren Teiresias i Eirik Stubøs uppsättning Oidipus/Antigone av Sofokles.