Den italienska filmen ”Perfetti Sconosciuti”, som på svenska har översatts till ”Vad döljer du för mig?”, har blivit en kassa- och kritikersuccé i hemlandet.
Filmen har också vunnit ett stort antal priser, bland annat två David di Donatello, den italienska filmakademins pris, för bästa film och bästa manus 2016 – och tog även hem priset för bästa manus vid Tribeca-festivalen i New York 2016.
”Vad döljer du för mig?” kretsar kring en grupp vänner i en av Roms mer välmående stadsdelar som träffas för att äta middag och vad som händer då en i gruppen föreslår en intrikat lek: gästerna ska lägga sina mobiltelefoner på bordet under middagen och därefter läsa upp alla sms och avlyssna alla samtal som dyker upp under kvällen.
Det som börjar som en civiliserad middag spårar snart ur under en strid ström av obekväma samtal och sms, allt under ett allt mer spänt pastatuggande.
”Ryskt roulette”
Regissören Paolo Genovese, som i dagarna besöker Stockholm under filmfestivalen Cinema made in Italy, säger till Kulturnyheterna att han fick idén till filmen efter att ha läst en intervju med den colombianske författaren Gabriel García Márquez, som talade om att vi alla har tre liv: ett privat, ett offentligt och ett hemligt.
– I all sin enkelhet tyckte jag att den där meningen verkligen stämde. Det finns alltid en hemlig del av oss själva som vi inte visar upp för omvärlden – en del vi inte vill tala om eller ens kan tala om, berättar han för Kulturnyheterna.
– Jag tänkte att det skulle vara intressant att göra en film om människors hemliga liv, och kom på att i dag gömmer folk sina hemligheter i mobiltelefonen. Det var då jag kom på historien om de här människorna som träffas för en middag, och ger sig in i ett slags ryskt roulette.
”Mobiltelefonen externt samvete”
Enligt Paolo Genovese har mobiltelefonen inte bara ersatt den bikt genom vilken man tidigare kunde lätta sitt samvete – den har till och med förvandlats till ett slags ”externt samvete”.
– Jag tvivlar på att folk berättade lika mycket under bikten och avslöjade lika många hemligheter som de nu gör i sina mobiltelefoner. Mobiltelefonen har förvandlats till ett slags externt samvete – en extern hårddisk.
”Ämne som berör”
”Vad döljer du för mig?” har inte bara gjort succé i hemlandet Italien. Rättigheterna till filmen har sålts till ett stort antal länder och en grekisk version av historien har redan spelats in.
Och enligt Paolo Genovese är en av anledningarna till filmens internationella framgångar att den kretsar kring ett tema vi alla kan relatera till: våra liv håller på att genomgå en total förändring på grund av våra mobiler.
– Uppenbarligen lyckas filmen beröra ett viktigt ämne – hur lite vi egentligen känner de som står oss nära – och att det allt beror på ett föremål. Egentligen skulle vi nog alla behöva gå igenom ett slags gruppterapi för att tala om hur det här håller på att förändra våra liv.
”Vill inte spionera”
Karaktärerna i ”Vad döljer du för mig?” sätter allt på spel under den allt mer urspårade kvällen, men chansen att få gräva i sina egna vänners hemligheter är dock inget som lockar Paolo Genovese.
– Utan att spoila filmen – jag tycker inte att man ska prova den här leken. Det är som att spionera på andra människor genom ett nyckelhål. Och privatlivet är viktigt.