De svenska filmfotograferna Sophia Olsson och Martin Ahlgren är båda nominerade till en Emmy i samma kategori – bästa foto i entimmesserie. I våras prisades den svenskbaserade, nederländske filmfotografen Hoyte van Hoytema för sitt arbete i filmen Oppenheimer och 2017 belönades Linus Sandgren med samma Oscar för fotot i La la land.
– Det går fantastiskt bra för svenska filmfotografer, säger Anders Bohman som är lärare i filmfoto vid Stockholms konstnärliga högskola. Enligt honom handlar den svenska filmfotosuccén till viss del om det nordiska ljuset.
– Vi har solen som går upp högt, solen som går långsamt ner. Jag tror att det har lärt oss att använda det befintliga ljuset på ett sätt som är väldigt viktigt, säger han och fortsätter:
– Vi har ett självförtroende. Vi har en massa bra svenska filmer och väldigt många bra svenska filmfotografer. Det är klart att det genererar mera, säger han.
Lär sig kommunicera visioner
Anders Bohman menar också att Sveriges avstånd till Hollywood, och i synnerhet Hollywoodresurser, har varit en fördel för svenska filmfotografer.
– Eftersom vi inte har lika mycket resurser i Sverige som internationellt så måste vi kommunicera våra visioner till alla i teamet. Klarar vi inte av det då blir det inte en bra film. När vi går ut med de kunskaperna internationellt och framför våra visioner på ett ödmjukt sätt, då kanske vi lyckas bättre, säger han.