Äntligen en svensk ”hillbilly horror”. Ända sedan Motorsågsmassakern (1974) har genren ynglat av sig i oändliga varianter där mjäkiga stadsbor blir brutalt mördade av psykopatiska bondläppar. Red dot svingar hårt för att smasha in samtidsmarkörerna och låter ett hajkande stockholmspar bli villebråd för rasistiska norrbottningar i pickup-trucks.
Åtminstone verkar det så till en början, när gravida läkarstudenten Nadja (Nanna Blondell) och civilingenjören David (Anastasios Soulis) reser på spontansemester norr om polcirkeln för att försöka rädda sitt äktenskap.
Men skenet bedrar, på fler än ett sätt.
Nadja och David (som har det utsökt töntiga efternamnet ”Daftander”) bär själva på en mörk hemlighet. Paret får tidigt en rejäl dos av bygdens trångsynthet och precis när de fått upp tältet är de jagade av en galning med ett rödpunktsikte. ”Fucking Lasermannen” säger Nadja uppskrämt, och en sadistisk katt och råtta-lek rullar igång ute i iskylan.
Ett krisande förhållande är en bra fond för semesterskräck. För den som är bekant med filmer som Eden lake, Breakdown och The Hills have eyes är Red dot knappast originell. Undertexten om den mjuka mannens oförmåga att skydda sin kvinna från en mer primitiv fara upprepas i Red dot, exempelvis när Davids refererar till tv-spelet Battlefield används som impotent räddningsstrategi.
Den uppenbart problematiska premissen för hela ”Hillbilly horror”-genren är förstås hur stad representerar någonting upplyst och landet något våldsamt och lågpannat. Som norrbottning borde jag kanske personligen bli kränkt över hur blodtörstiga vi framstår. Istället är jag numera glad över att regissören Alain Darborg får norra Sverige att kännas farligt igen, efter all exotiserande turistbyråreklam som i Så som i himmelen och Hälsningar från missångerträsk.
Red dot har dessutom tydligt glimten i ögat till genren, men den slocknar i tredje akten då allt måste förklaras.
Tyvärr blir alltid våld och hat mindre skrämmande när vi får en komplett analys av hur och varför. Åtminstone om anledningen visar sig var någonting mindre ondskefullt än vad vi hoppats på, som här. Ambitionen är kanske att tvätta rent de smutsiga vrårna i genren, men man ska aldrig försöka laga något som inte är trasigt.
Red dot har premiär på Netflix 11 februari.
Red dot
Betyg: 2
Regi: Alain Darborg
Manus: Alain Darborg, Per Dickson
I rollerna: Nanna Blondell, Anastasios Soulis, Johannes Kuhnke m fl