Inför neddragningen har Sanoma, som i sin kvartalsrapport varnar för sänkt utdelning, omkring 10 000 anställda. Koncernen är hårt pressad av konsumenters och annonsörers flykt till digitala medier.
– Ny teknologi har fått medieanvändarna att ändra beteende och annonsörerna följer efter, säger Sanomas vd Harri-Pekka Kaukonen till Yle.
För tredje kvartalet i år redovisar Sanoma en rörelseförlust på 240 miljoner euro, bland annat till följd av nedskrivningar i Nederländerna och Ryssland. Nu är målet att spara 100 miljoner euro.
Nyhetssändningar läggs ner
70 jobb kan försvinna från Finlands största dagstidning Helsingin Sanomats redaktion.
Till koncernen hör även Nelonens nyheter och Metro. Nelonens nyheters traditionella nyhetssändningar läggs ner och istället ska de satsa på ett webbaserat nyhetskoncept.
Verksamheten i Ryssland, Centraleuropa och Belgien är enligt Sanoma underställd en strategisk översyn.