Många detaljer ska falla på plats inför Sveriges arrangemang av Eurovision Song Contest i Malmö i maj. Låtlistan och många andra centrala frågor återstår, men nu har en viktig pusselbit landat: logotypen.
Årets ESC-logotyp presenterades av SVT idag och föreställer en fjäril samt årets slogan ”We are one”. Syftet är, enligt Melodifestivalens exekutive producent Martin Österdahl, att lyfta fram festivalens fredsbudskap.
– I år vill vi lyfta grundtanken om att genom direktsänd tv, musik och glädje nå gemenskap över landsgränserna och fira att vi är en och samma men ändå olika, säger han till SVT:s Melodifestivalsajt.
”Specifik för Malmö”
Loggan har tagits fram av Happy F&B och Forsman & Bodenfors. Martin Österdahl utvecklar:
– I år ville vi att logotypen skulle vara modern, vacker och specifik för just Malmö 2013. Fjärilen är en art som finns i oändligt många variationer, precis som vi människor. Den står även för förändring, förvandling, frihet och skönhet.