Den flerfaldigt prisbelönta skådespelaren avled i helgen efter en tids sjukdom, ett besked som skapat stor sorg i såväl den svenska som den zimbabwiska film- och teatervärlden.
– Alla är i chock, ingen var beredd på beskedet att hon är borta, säger Josette Bushell-Mingo, konstnärlig ledare på Riksteatern och styrelseledamot i filmfestivalen Cinemafrica, som Kudzai Chimbaira varit aktiv inom i flera års tid.
– Hon var en så engagerad och entusiastisk röst för den afrikanska diasporan. Stolt över sitt ursprung, och med en unik närvaro på scen. Vi är alla, hennes vänner och kollegor, i djup sorg, fortsätter hon.
Eldsjäl i teatersverige
Efter en framgångsrik karriär som skådespelare och regissör i Zimbabwe flyttade Kudzai Chimbaira till Sverige, där hon grundade Integrationsteatern 2008. Chimbaira blev snabbt en profilerad skådespelare på den svenska teaterscenen, och en stark politisk röst för vikten av mångfald inom scenkonst.
Hon har bland annat medverkat i uppmärksammade uppsättningar som Det sovande folket, Shoresh/Marken brinner, Europa Europa och Kongo – en pjäs om Sverige. Den sistnämnda skriven av dramatikern Johanna Emanuelsson, nära vän till Chimbaira och sekreterare i hennes teaterorganisation Integrationsteatern.
– Jag såg henne på scen 2008 och kände bara ”wow, vi måste få kontakt”. Sen dess har vi jobbat med scenkonst hela vägen, och varit som bästa vänner, säger Johanna Emanuelsson, som är tagen av beskedet om Chimbairas död.
– Sen dess har vi fört en politisk och konstnärlig kamp, med en vänskap som löpt igenom den. Allt detta präglade Integrationsteatern.
Prisbelönt skådespelare
Kudzai Chimbaira var ordförande för Integrationsteatern fram till sin död, och var också ordförande för mångfaldsinitiativet Tryck, som består av kulturarbetare ur den afrikanska diasporan. Hon arbetade också med Cinemafrica, den hyllade festivalen för afrikansk film.
Under sin karriär har hon mottagit flera priser, bland annat Zimbabwes national arts merit award 2007, för sin roll i teaterföreställningen Anatol. Hon fick sitt internationella genombrott 2008, när hon vann pris för bästa skådespelare på Carthage international film festival för sin roll i filmen Zimbabwe.
Men såväl Josette Bushell-Mingo som Johanna Emanuelsson minns henne lika mycket för hennes brinnande engagemang för mångfald och afrikansk kultur, som hennes talang på scen.
– Jag slogs hela tiden av Kudzais outtröttliga kämpande och ständiga arbete. Hon var en kämpe för mångfald inom den svenska scenkonsten, det fanns inget stopp i henne, säger Johanna Emanuelsson.
– Den andan var så värdefull. Hon ville se fler skådespelare med olika bakgrund, och fick det att hända. Det var stort, och vi kommer förstå hennes gärning så småningom.