Uppropet presenteras den 11 juni och blir startskottet för en kampanj som ska engagera och medvetandegöra bokläsare om de olika momssatserna för tryckta kontra strömmade och nedladdade böcker, skriver DN.
– Vi försöker samla kända namn. Det finns författare, skådespelare, inläsare och förläggare bland dem som hittills skrivit på, säger Kristina Ahlinder, vd för Förläggareföreningen till tidningen.
Bara EU kan fatta beslut
Det är EU:s skattelagstiftning som styr hur momssatserna ser ut för fysiska och digitala böcker. Det handlar därför om att påverka beslutsfattare på EU-nivå. Skattefrågor kräver att alla medlemsländer är eniga.
Tidigare i vår startade fyra europeiska kulturministrar från Frankrike, Tyskland, Italien och Polen ett upprop för att få EU-kommissionen att driva frågan om sänkt bokmoms.
I Sverige ligger momsen för e-böcker på 25 procent, medan momssatsen för fysiska böcker bara är sex procent. Det beror på att EU klassar e-böcker som elektroniska tjänster istället för böcker.