Foto: SVT

Författaren Kamel Daoud gick från ”hjälte” till ”förrädare”

Uppdaterad
Publicerad

Kamel Daoud gick från att vara en algerisk hjälte, en orädd författare och journalist som gav sig på västvärldens förenklade bild av Nordafrika, till att bli en arabvärldens och islams förrädare på bara några år. Nu kommer hans nya roman, som visar att han fortsätter gå sina egna vägar.

Han var Algeriets mest lästa journalist och krönikör i närmare 20 år när han 2013 romandebuterade med Fallet Meursault. Boken var frifortsättning på Nobelpristagaren Albert Camus klassiker Främlingen från 1942. Den handlar om franskalgeriern Meursault, som står anklagad för att ha mördat en namnlös arab.

De möttes på stranden, det var hett, solen stack i Meursaults ögon, han sköt mot en arab, som dog. Inför rättvisan visar han ingen ånger. Det är en hyllad roman om utanförskap, om förtvivlan, om meningslösheten i livet, men den är också skriven i den koloniala eran.

”Var och en är ansvarig”

Hade Camus kunnat skriva sin roman i dag utan att namnge den dödade araben? Kamel Daoud gav i Fallet Meursault den dödade araben ett namn och en historia och en värdighet. Men några år senare skrev Daoud en krönika som kom att ändra bilden av honom.

– I en artikel om migranter som jag skrev tre år senare, skrev jag att när dörren stängs tvingas man skjuta genom fönstret. Det är ett etiskt, moraliskt val. Man väljer ett liv, ett land, en civilisation. Var och en ansvarar för förhållandet till ”den andre”. Vi kan blunda, vi kan hjälpa, vi kan krama, och vi kan döda.

”Fördömdes av intellektuella”

Den krönika han citerar blev sprängstoff och utgångspunkt för något som kom att benämnas som ”Daoud-affären”. Bakgrunden var att mängder av kvinnor nyårsnatten 2015 blev utsatta för sexövergrepp i tyska Köln.

Flertalet av de som utförde dåden sades ha nordafrikansk bakgrund och i och med det försökte Kamel Daoud söka svar på hur det kunde ha skett. Bland annat skrev han att ett svar kunde finnas i islams förhållande till kroppen och sexualiteten. Det gjorde att han anklagades för att gå de högerextrema och islamofobernas ärenden.

– Jag fördömdes av koranlärda intellektuella i Europa. De tyckte de kunde uttrycka sig om mig bättre än jag själv, märkligt nog. Vissa personers reaktioner handlade nog om skuldkänslor efter kolonialismen. I deras ögon är vi alla offer, men vi är också ansvariga för våra livsval. Andra reagerade med ”det är sant, men inget man pratar om”. Vissa reagerade genom att förneka: Arabvärlden har inga problem med sexualiteten.

Den som läser mer dödar mindre

Nu kommer Kamel Daouds nya bok Zabor på svenska. Precis som romandebuten utgår den från en klassiker, i det här fallet Tusen och en natt. Zabor är som en inverterad version av tusen och en natts Scherhazade: Scherhazade läser för att rädda sig själv, Zabor för att rädda andra. 

– Ju mer man läser, desto mindre dödar man. Ju mer man läser desto mer förstår man ”den andre”. Och man tar saker med ro. Människor som bara läser en bok blir radikala, men den som läser fem, tio böcker blir mänsklig.

Underförstått: läser du enbart Koranen och ingen annan bok, blir du extremist. Återigen skriver han om kroppen, sexualiteten, religionen. Och provocerar därmed också.

– Det är farligt, visst, men jag har rätten att reflektera över min sexualitet, min kropp, Koranen, islam, och det förflutna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.