Han Kang är det mest kända namnet i den sydkoreanska delegationen på årets Bokmässa. Hon är aktuell med Den vita boken, en elegi om tomrummet efter en syster som aldrig fick växa upp. 2016 tilldelades hon det internationella Man Booker-priset för romanen Vegetarianen, som utforskar våld- och maktstrukturer i det sydkoreanska samhället. Den handlar om en kvinna som slutar äta kött och därmed börjar skjutas bort från sin familj.
Boken gavs ut i Sydkorea för mer än tio år sedan, och enligt Han Kang själv var den före sin tid i hemlandet.
– Då hade många svårt att förstå sig på huvudpersonen, folk tyckte att hon var en märklig kvinna. Men nuförtiden kan många identifiera sig med hennes smärta och se sig själva i henne. Vi lever i en annan tid nu där många radikala idéer kommer fram, säger hon.
”Föds in i en kultur av ojämställdhet”
Författaren Kim Soom skriver – precis som Han Kang – om hur det är att vara kvinna i Sydkorea. Hon säger att metoo-rörelsen har spelat en stor roll i utvecklingen i landet de senaste åren.
– Den tidigaste formen av diskriminering och ojämställdhet är den i hemmet. I det koreanska samhället föds man in i en kultur av ojämställdhet och sexuellt våld, det förs till och med vidare från mor till dotter. I en del fall är man inte medveten om det själv, i andra får man inte gehör. Men tack vare metoo har mycket av det här kommit upp till ytan, säger Kim Soom.
Hoppas på officiell ursäkt
Hon har bland annat skrivit flera böcker om så kallade ”tröstekvinnor”, en eufemism för de flickor och kvinnor som tvingades arbeta på bordeller dit japanska soldater gick för att köpa sex mellan 1932 och 1945.
– Min förhoppning är att de koreanska tröstekvinnor som fortfarande lever ska få en officiell ursäkt från den japanska regeringen innan det är för sent, säger hon.
Kim Soom har inget svar på om några ämnen fortfarande är tabu att skriva om som sydkoreansk författare. Enligt hennes kollega Han Kang förekommer det åtminstone inte längre någon censur.
– Den svarta listan påverkade framför allt den yngre generationen av författare starkt, och jag är så glad att den inte finns mer. Nu finns det en bred mångfald på den sydkoreanska litteraturscenen, med många röster från feminister och sexuella minoriteter. Författare i Sydkorea söker en ny riktning, säger Han Kang.