Till skillnad från många varor tenderar lyxartiklar att ha stark försäljning under lågkonjunktur.
Men när höstens kvartalsresultat trillade in kunde man se ett trendbrott. Den organiska tillväxten på lyxvarugiganten LVMH, som äger 75 lyxvarumärken, däribland Louis Vuitton, Christian Dior och Fendi, gick ned med 3 procent. Och Kering, som bland annat har Bottega Veneta, Yves Saint Laurent och Gucci, har även de en nedåtgående resultatkurva sedan mitten av 2023.
Second hand ökar
Samtidigt ökar second hand-industrin – numera även för lyxmodet. Det visar en analys från den amerikanska banken J.P. Morgan. Något som pressar modehusen.
– Just eftersom lyxmode brukar sälja även när ekonomin krisar, gissningsvis eftersom de kunder som väljer att lägga så mycket pengar på väskor eller skor inte är de som drabbas hårdast av lågkonjunktur, tyder det här trendbrottet på att den krisande ekonomin faktiskt når även de med gott om pengar, säger modereporter Lovis Bratt Deland.
”Inte samma sak som att nyproduktionen krisar”
Samtidigt menar hon att second hand-industrin också blir mer attraktiv när 90- och 00-talen trendar.
– Att försäljningen av begagnat lyxmode ökar är inte nödvändigtvis samma sak som att nyproduktionen krisar. Det finns en grupp köpare som helt enkelt vill ha vintage för att komma åt en viss estetik, med kläder och accessoarer som kanske inte tillverkas längre. När 90- och 00-tal är eftertraktat ökar den gruppen, säger Lovis Bratt Deland.