Om Telias köp av Bonnier Broadcasting blir av kommer Sverige för första gången se ett delvis statligt ägt företag köpa ett privat tv-företag.
– Om det nu blir såhär blir det en ägarkonstruktion som vi i Sverige inte har sett förut. Det har funnits i Norge där delvis statliga Telenor har varit medieägare, säger Jonas Ohlsson, föreståndare för Nordicom, som samlar in och förmedlar medieforskning i de nordiska länderna.
Anpassning till Netflix
Jonas Ohlsson menar att det eventuella köpet kan ses som ett symptom på att mediemarknaden förändrats i grunden. Nu vill de som tidigare bara distribuerade även stå för eget innehåll.
– Allt större del av vår konsumtion av medier går via internet. I den gamla världen, när man köpte tv-abonnemang, var det väldigt vinstdrivande. Nu är den modellen på väg bort och innehållet flyttar över till nätet, säger han och fortsätter:
– Man kan ju enkelt dra en parallell till Netflix som startat en egen plattform och skapar eget innehåll. Det är den modellen de gamla distributörerna försöker anpassa sig till. Det man konkurrerar om är det unika innehållet.
Färre aktörer
Och när distributörer och innehållsskapare växer samman kan det innebära färre aktörer på marknaden som helhet:
– Det skulle bli två olika aktörer som blir dominanta på marknaden: Telia och de gamla TV4-kanalerna och Comhem som börjat växa samman med MTG och Stenbeckssfären, säger Jonas Ohlsson.