Foto: TT

Forskare: De svenska mediebolagen sneglar mot Netflix

Publicerad

Under fredagen bekräftade Telia och Bonnier Broadcasting att de ”samtalar” efter att Resumé avslöjat att det förstnämnda företaget planerar att köpa det sistnämnda. Medieforskaren Jonas Ohlsson tror att köpet blir ett sätt att kontrollera både innehåll och distribution.

Om Telias köp av Bonnier Broadcasting blir av kommer Sverige för första gången se ett delvis statligt ägt företag köpa ett privat tv-företag.

– Om det nu blir såhär blir det en ägarkonstruktion som vi i Sverige inte har sett förut. Det har funnits i Norge där delvis statliga Telenor har varit medieägare, säger Jonas Ohlsson, föreståndare för Nordicom, som samlar in och förmedlar medieforskning i de nordiska länderna.

Anpassning till Netflix

Jonas Ohlsson menar att det eventuella köpet kan ses som ett symptom på att mediemarknaden förändrats i grunden. Nu vill de som tidigare bara distribuerade även stå för eget innehåll.

– Allt större del av vår konsumtion av medier går via internet. I den gamla världen, när man köpte tv-abonnemang, var det väldigt vinstdrivande. Nu är den modellen på väg bort och innehållet flyttar över till nätet, säger han och fortsätter:

– Man kan ju enkelt dra en parallell till Netflix som startat en egen plattform och skapar eget innehåll. Det är den modellen de gamla distributörerna försöker anpassa sig till. Det man konkurrerar om är det unika innehållet.

Färre aktörer

Och när distributörer och innehållsskapare växer samman kan det innebära färre aktörer på marknaden som helhet:

– Det skulle bli två olika aktörer som blir dominanta på marknaden: Telia och de gamla TV4-kanalerna och Comhem som börjat växa samman med MTG och Stenbeckssfären, säger Jonas Ohlsson.  

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.