Förr annonserade partierna i den tidning de var kopplade till och fick så kallad annonsrabatt, i vissa fall även gratisannonser.
Det har även förekommit policys kring annonsering för vissa partier. Till exempel släppte inte Dagens Nyheter fram kommunistiska annonser på 60-talet.
– På senare tid har vi även sett att Aftonbladet under valrörelsen 2010 valde att inte släppa fram Sverigedemokraternas annonser, oavsett vad de hade för innehåll, säger Bengt Johansson.
Tar in annonser från alla riksdagspartier
När Kulturnyheterna pratar med respektive annonsansvarig på de största tidningarna så gäller idag samma policy för partier som för andra kunder när det kommer till annonsering.
Samtliga tidningar tar in annonser från alla riksdagspartier, så länge de inte innehåller olagligt eller kränkande innehåll.
– Skulle vi få frågan om att köpa hela sajten så tackar vi nej – det är inte bra för varumärket, säger Martin Schori, ställföreträdande ansvarig utgivare på Aftonbladet och menar att de håller extra koll på vilken partipolitisk reklam de släpper fram under ett valår.
Minskat i betydelse
Idag har partiannonser i dagspress dock inte lika stor betydelse för valrörelsen, menar Bengt Johansson.
– Snabba interaktioner mellan motståndare, snabbfotade försvar och humorironi var sådant vi såg i dagspressen förr. Idag sker det på sociala medier.
Hör Bengt Johansson lista tre fakta om partiannonsering genom historien i klippet ovan.