På frågan ”vilket inflytande har följande grupper på den svenska samhällsdebatten?” har 75 procent av förtroendebarometerns tillfrågade angett att de tror att gruppen journalister har störst inflytande.
– Det finns ju en föreställning om att journalister har ett väldigt stort inflytande. Det är ju journalister som syns i medierna när du tittar på teve och de syns också i väldigt många andra sammanhang, säger Toivo Sjörén, opinionschef på Kantar Sifo.
Av de sammanlagt åtta grupperna i fråga kommer politiker på andra plats med 70 procent följt av företrädare för näringslivet (65 procent) och forskare (58 procent). Sist på listan är gruppen skådespelare med 31 procent.
Influencers har större hos unga
I undersökningen har man också tittat på skillnaden mellan hur unga (under 40 år) och äldre(över 40 år) tror om de olika grupperna. Där kan man se att 46 procent av alla unga tror att influencers har inflytande på debatten Bland de äldre har endast 33 procent tilltro till samma grupp.
Hela listan
Journalister 75%
Politiker 70%
Företrädare för näringslivet 65%
Forskare 58%
Influencers 37%
Fackliga företrädare 34%
Statstjänstemän 33%
Skådespelare 31%