Sverige har traditionellt sett haft ett starkt förtroende till samhällsinstitutioner och media. Mellan år 1988 och 2016 har förtroendet för radio, tv och dagspress varit stabilt över tid i befolkningen som helhet.
Minskar i vissa grupper
Vid en jämförelse mellan 2010 och 2016 ser man dock att förtroendet för medierna som samhällsinstitution minskar tydligt i vissa grupper för både radio, tv och dagspress. Framförallt bland unga i åldern 16 till 29 och i den grupp som står klart till höger på den ideologiska skalan.
Tittar man på förtroendet för innehållet i media utifrån partisympatier har public service högt förtroende från väljare från samtliga riksdagspartier utom Sverigedemokraterna, där förtroendet är svagare.
Förtroende kopplat till samhällsyn
Enligt medieforskaren Ulrika Andersson som presenterade undersökningen är en nyckel till att förstå förtroendet för medierna att titta på individens samhällssyn. Hon ser en tydlig koppling mellan en kritisk syn på samhället i stort och ett lågt förtroende för medierna.
Undersökningen är genomförd under hösten och vintern 2016 och är en del i den nationella SOM-undersökningen.
Nedåtgående trend i annan undersökning
Tidigare under april månad kom en undersökning från Medieakademin där man också mätte förtroende för medierna. I den såg man istället en långsamt nedåtgående trend i förtroende för både dagspress och public service.