En person klädd i en brun skjorta gestikulerar med ena handen, framför en stadssilhuett med byggkranar och historiska byggnader under en solnedgång. Bakgrunden visar en ljus himmel med mjuka moln.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Sinan Akdag, sakkunnig på Sveriges Konsumenter vill se hårdare tag mot streamingjättarnas uppsägningsregler och villkor. Foto: SVT

Förvirrande svårt att avsluta populära abonnemang

Publicerad

Det krävs elva steg för att lyckas säga upp Amazon Prime. Storbolaget är ändå inte sämst i klassen när det kommer till att avsluta en tjänst, visar en ny rapport.

– Alla använder på något sätt vilseledande design för att försvåra uppsägningar, säger Sinan Akdag, digital expert på Sveriges konsumenter.

Dark patterns är ett fint tekniskt uttryck för att göra det hårslitande frustrerande att avsluta diverse abonnemang och tjänster. Vill du avsluta den där ljudbokstjänsten du aldrig använder? Varsågod, det blir tio steg med diverse visuella hinder.

Organisationen Sveriges konsumenter har under hösten granskat 20 av de mest populära tjänsterna inom strömning, ljudböcker och tidningar.

– Alla använder på något sätt vilseledande design för att försvåra uppsägningar, säger Sinan Akdag, digital expert på Sveriges konsumenter.

Strömningstjänsten värst

Sett till antal steg som krävs för att säga tack och hej till en tjänst är TV4 Play värst i klassen med 14 steg. Men även andra strömningstjänster som Viaplay och Max kräver också många steg innan uppsägningen är klar, elva för Viaplay och tio för Max.

– Antal steg säger inte allt. Men det är tydligt att det inte ska ta 14 steg att säga upp ett abonnemang. Då är det ett medvetet sätt att försvåra uppsägningar, säger Sinan Akdag.

Anna Sandell, kommunikationschef på TV4, säger att de vill erbjuda avslutande kunder chansen att byta paket.

"Vi arbetar löpande med vår tjänst, för att göra den så attraktiv och lättillgänglig för våra användare som möjligt och det är viktigt för oss att våra användare ska känna sig nöjda både när de startar ett konto och när de bestämt sig för att avsluta det", skriver hon i ett mejl.

Inte bara klick

Att avsluta en tjänst handlar dock inte enbart om antalet steg, det kan även vara fullt av luriga meningar, känsloladdat språk och rena återvändsgränder. Sämst när det kommer till den "bingobrickan" är Storytel, som har såväl överflödiga steg, återvändsgränder, känsloladdat språk som visuella hinder och luriga meningar, enligt undersökningen.

Storytel själva säger att de påverkas av regler från Apple som gör avslutsprocessen längre, men också att de välkomnar granskningen.

"Vi har redan genomfört flera förbättringar i uppsägningsflödet och arbetar kontinuerligt med att utveckla och uppdatera vår tjänst för att ännu bättre möta våra användares behov och förväntningar", säger Johan Littorin, Sverigechef på Storytel i ett mejl.

Sveriges konsumenter vill med anledning av granskningen se lagkrav på enkla digitala uppsägningar.

Fakta: Så många steg krävs för att avsluta tjänsten

Så många steg krävs för att avsluta följande tjänst:

Strömningstjänster:

Amazon Prime: 11

Apple TV+: 6

Disney+: 8

Max: 10

Netflix: 5

Skyshowtime: 8

TV4 Play: 14

Viaplay: 11

Ljudböcker:

Bookbeat: 5

Bokus Play: 8

Nextory: 10

Storytel: 10

Tidningar:

Aftonbladet: 10

Dagens ETC: Kräver telefonsamtal eller mejl.

Dagens Industri: 6

Dagens Nyheter: 10

Expressen: 7

Göteborgs-Posten: 9

Svenska Dagbladet: 7

Sydsvenskan: 7

Källa: Sveriges konsumenter

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.