FRA om hackare på film

Uppdaterad
Publicerad

Frenetiskt knackande på tangentbord och obegriplig data-kod som rasar över skärmen. Ska man tro kriminaldraman är det full fart på IT-polisernas vardag. Men hur är det egentligen?

Kulturnyheterna åkte till FRA för att kolla hur väl fiktionen stämmer med verkligheten.

Vesa Virta, IT-säkerhetsexpert på Försvarets radioanstallt, FRA, känner sällan igen sig när hans jobb skildras på tv och film.

– Det vanligaste felet är föreställningen om att man kan ta sig igenom ett försvar om man bara försöker tillräckligt länge. Så fungerar det helt enkelt inte, det är inte som i vanlig krigsföring där man ihärdigt kan knacka på en mur tills den rasar, säger Vesa Virta.

”Faktiskt läskunniga”

Ofta verkar det finnas en önskan från filmskaparna att göra datorsystemen till science fiction, något som bräcker allt och ser coolt ut. 

– Det kan ju vara väldigt fantasifulla användargränssnitt. Det är ofta 3D-vyer som kanske är lite onödiga. De flesta som håller med it-säkerhet är faktiskt läskunniga, vi föredrar text. 

Beslutar efter fiktionen

När Kulturnyheterna besöker FRA får vi hårda restriktioner kring vad som får filmas och inte. Det mesta är topphemligt. 

Och så länge verkligheten är höljd i dunkel är det kanske inte så konstigt att filmskapare tvingas ta till fantasin. 

– Men problemet blir ju när beslutsfattare tar del av sådana här berättelser och i sin tur använder det som underlag för sina egna beslut. 

Det har hänt alltså?

– Ja det händer nog hela tiden.

”Verkligheten är ofta tråkig”

Ja, Vesa Virta har fått ta emot såväl taktiska förslag som idéer om nätbaserade medborgargarden.  

– Såna uppslag måste de har fått från filmens värld, säger han.

Ylva Gustavsson är lektor i filmregi på Stockholms dramatiska högskola. Hon menar att datorskildringar måste få se ut hur som helst – berättelsen står över kraven på autenticitet. 

– Den dramatiska funktionen är viktigare än att porträttera något exakt som det är i verkligheten. Verkligheten är ofta ganska tråkig. 

– Det handlar om att föra en berättelse framåt hela tiden. Om man misslyckas med det, oavsett om det handlar om en telefon eller dator eller vad som helst annat, så får du en longör i berättelsen, säger Ylva Gustavsson.

”Kan bli imponerad”

Om Vesa Virta ofta känt sig felporträtterad blir han desto gladare när hans område skildras trovärdigt.

– Ja, jag kan ju bli imponerad. Ta till exempel scenen i Matrix Reloaded där karaktären Trinity ska bryta sig in i ett system. Då använder hon ett riktigt verktyg för portscanning och utnyttjar en skarp sårbarhet. Även om det inte är något märkvärdigt kan jag tänka wow, snyggt!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.