Kvinnan som förförisk och lömsk och mannen som feminiserad och töntig. Sådana är nidbilderna av östasiater i västerländsk populärkultur. Enligt en ny studie från Geena Davies-institutet i USA porträtteras asiatiska kvinnor fortfarande ofta som sexobjekt på film och tv. Men landskapet håller på att förändras. Till och med i blockbustergenren och dess superhjältefixering. I höst kommer Marvelfilmerna Shang-Chi och The eternals, med asiatisk representation både framför och bakom kameran.
Om filmerna spelar in mycket pengar kan det öppna upp för ett bredare utbud av östasiatisk representation, i likhet med det Marvelfilmen Black Panther gjorde för svarta filmskapare och berättelser.
– När filmer som Ghost in the Shell och Doctor Strange använde sig av vita skådespelare uttryckte en del av communityn ilska och besvikelse. Publiken sätter ned foten och säger åt filmindustrin att skärpa sig, säger Cecilia Hei Mee Flumé konstnär och doktorand i visuell kommunikation vid Konstfack.
Demokrati eller ekonomi?
Precis med fallet Black Panther, släpps Shang-Chi och The eternals efter globala protester mot rasism. Under våren i USA har ”stop Asian hate” varit slagorden mot rasism och diskriminering av amerikaner med östasiatisk och stillahavsbakgrund.
– Det är en längre kedja av händelser som förändrar Hollywood. När det sker en positiv förändring kommer det ibland med en cynism i att man vill kapitalisera på en politisk våg, säger Cecilia Hei Mee Flumé.
Mer än bara kampsportare
De stora, kommersiella filmerna tar sällan täten när förändring sker, enligt Cecilia Hei Mee Flumé. The eternals regisseras av kinesisk-amerikanska Chloé Zhao, som Oscarsbelönades tidigare i år för filmen Nomadland. Och det behövs fortfarande fler och mer diversifierade porträtt, tycker Cecilia Hei Mee Flumé.
Shang-Chi följer på sätt vis också en lång tradition av hur asiatiska män traditionellt har gestaltats i västerländsk populärkultur: som kung-fu-mästare.
– I superhjälte-sammanhanget känns det okej. Det handlar också om att se östasiatisk kultur porträtteras som någonting coolt. Men det finns en efterfrågan på en bredd av filmer och människor. Publiken är stor och aktiva konsumenter. Människor vill känna sig speglade och barn vill ha någon att se upp till. Tiden vi lever i präglas av visuell kultur, säger hon.