Emmanuel Macron vinner första valomgången i franska valet. Macron är också den politiker som diskuterats mest i sociala medier. På Twitter har 43,2 procent av de politiska diskussionerna handlat om honom, medan Marine Le Pen kommer på en andraplats med 22,8 procent.
Användare spred mycket kvalitativt innehåll
Undersökningen visar att sociala medier-användare i Frankrike spred mycket innehåll från högkvalitativa nyhetskällor inför presidentvalet. Och av allt som spreds på Twitter, oavsett källa, var drygt 4 procent felaktigt. Därmed skiljer sig diskussionen i Frankrike från det amerikanska presidentvalet där mycket fejknyheter var i omlopp.
LÄS MER: Få koll på slutkandidaternas politik – jämför Macron och Le Pen
I delstaten Michigan var fejknyheter lika spridda som riktiga nyheter under de sista dagarna innan presidentvalet, enligt institutet.
Mest missledande information om Hamon
Totalt var 7,2 procent av trafiken på Twitter inför det franska valet från så kallade botar, automatiska konton, och det mesta av denna information handlade om presidentkandidaten Benoît Hamon. Man kunde också se en liten ökning av denna typ av information närmre inpå presidentvalet.
TV: Här är Macrons segertal – efter första omgången
Undersökningen kommer från Oxford Internet Institute och bygger på data från 842.000 tweets insamlade mellan den 13 och 19 mars 2017.